2 452 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Pendelarmaturen slocknar
Har precis köpt en ny pendelarmatur från Rydéns. Den har 4 st 12 volts/50 watts halogenlampor (tror dom heter AR111). Jag anslöt lampan och den blinkade bara till nån sekund och slocknade sedan. Lamputtaget är dimmerstyrt. Armaturen fungerar när jag ansluter den till ett vanligt vägguttag.
Ska man ha nån speciell dimmer, den vi har är Eljo Trend Solid tryckdimmer 400 VA?
Det sitter 2 st trafon i armaturen.
Har nån haft liknade problem och har nån lösning på det är vi tacksamma för hjälp. Vi vill gärna kunna dimra belysningen.
Ska man ha nån speciell dimmer, den vi har är Eljo Trend Solid tryckdimmer 400 VA?
Det sitter 2 st trafon i armaturen.
Har nån haft liknade problem och har nån lösning på det är vi tacksamma för hjälp. Vi vill gärna kunna dimra belysningen.
Japp speciell.
Vilken typ av transformator har du i lampan?
Är trafon tung? då brukar det vara en järnkärne trafo.
Står säkert på trafon, annars kontakta ryden´s.
/Lycka till
Vilken typ av transformator har du i lampan?
Är trafon tung? då brukar det vara en järnkärne trafo.
Står säkert på trafon, annars kontakta ryden´s.
/Lycka till
Det sitter två st elektroniska trafos i armaturen, 35 - 105 W. Storlek ca 5ggr 15 cm och ca 2 cm tjocka.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Troligen (jag är nästan säker) så är den dimmer du har avsedd för glödljus eller konventionell transformator, alltså inte för elektronisk transfromator. Troligen bör du byta till dimmer avsedd för elektronisk transformator.
Ta reda på exakt typbeteckning för din dimmer och kontrollera med Eljo hemsida (datablad). Jag kontrollerade med elbutik.se om du har den dimmer jag tror så står det där att den inte är avsedd för elektronisk transformator.
Ta reda på exakt typbeteckning för din dimmer och kontrollera med Eljo hemsida (datablad). Jag kontrollerade med elbutik.se om du har den dimmer jag tror så står det där att den inte är avsedd för elektronisk transformator.
Klicka här för att svara