4 547 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
JFB för varje fas
Jag har tänkt koppla en tvåpolig JFB till var och en av faserna. I centralen har varje fas också sin egen nollskena. Fungera detta även om bastuaggregat, elspis mm är inkopplat till alla tre faserna. Är det då säkert att strömmen såväl i varje fas som i respektive nolla är lika så att inte JFB:n löser ut?
Que??
Antigen en fyrpolig till hela eller del/ar/ av centralen, eller tvåpolig på enfasgrupp...
Antigen en fyrpolig till hela eller del/ar/ av centralen, eller tvåpolig på enfasgrupp...
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Det lär inte fungera.
Nej det fungerar inte. Ta som exempel att en slinga i plattan på spisen är kopplad mellan två av faserna (400V plattor). Båda faserna kommer att ha samma ström men nollan är inte ens inkopplad och därför trivialt strömlös. Alltså finns en diffström i två av dina JFB och de kommer att lösa.
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Nu tänker jag nästan begå ett brott mot de regler som jag som moderator försöker upprätthålla i el-ämnet. Ring en elektriker!
Oavsett om du tänker sätta in tvåpoliga eller en för alla faserna så innebär det stora ingrepp i centralen. Det är inget man skall ge sig på som hempulare.
Som min signatur antyder så hempular jag en del, jag jobbar med el hela dagarna dock svagström, jag jobbar ibland med säkerhet i medicinska system. Men jag är inte behörig elektriker. JAG ger mig inte på att göra den typen av ingrepp i en el-central. Det finns aldeles för mycket som kan gå fel. Finns aldeles för mycket som jag inte är tvärsäker på att jag vet. Just installation av jordfelsbrytare kan resultera i att huset brinner ned och att alla apparater i huset blir strömförande om man gör fel. Och detta är inte skrämselprogaganda, det är högst reelt.
Oavsett om du tänker sätta in tvåpoliga eller en för alla faserna så innebär det stora ingrepp i centralen. Det är inget man skall ge sig på som hempulare.
Som min signatur antyder så hempular jag en del, jag jobbar med el hela dagarna dock svagström, jag jobbar ibland med säkerhet i medicinska system. Men jag är inte behörig elektriker. JAG ger mig inte på att göra den typen av ingrepp i en el-central. Det finns aldeles för mycket som kan gå fel. Finns aldeles för mycket som jag inte är tvärsäker på att jag vet. Just installation av jordfelsbrytare kan resultera i att huset brinner ned och att alla apparater i huset blir strömförande om man gör fel. Och detta är inte skrämselprogaganda, det är högst reelt.
Hemmpular gör jag också i hygglig skala. Är inte heller jag är behörig men har dragit datanät till och från i 15 år samt arrangerat lanpartyn och festivaler och därmed trängts en hel del elektriker genom åren och jag säger samma sak. Ring elektrikern när det gäller centraljobb. En ordentlig miss där och du riskerar att inte få någon andra chans.....
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Varför skulle man vilja ha det så överhuvudtaget? Även om du bara skulle ha enfaslaster som använde den nollan, så vad är vinsten med detta i jämförelse med en normal 4-polig JFB som täcker hela eller del av centralen, dock samtliga faser?
Oftast är det ju snålhet eller dumhet som avgör varför man gör vissa dumma saker.norrbottenstorpet skrev:
I detta fallet misstänker jag en kombination, han har väl troligtvis "kommit över" några tvåpoliga JFB:s
Eller så var det det tänkta sättet att sektionera installationen. Nåväl det finns bara en som kan svara på varför och han verkar inte vara så aktiv.
Skhs
Nykomling
Aktiv: sep 2007
Län: Jönköping
1 inlägg
Skhs
Nykomling
Aktiv: sep 2007
Län: Jönköping
1 inlägg
Klicka här för att svara