Vart kan man få tag på dem? Har ingen lust att beställa på elbutik, blir inte lönsamt med en så liten order som några täckramar.

Har satt ihop tre apparatdosor och tänkte ha ett antennuttag i den ena och eluttag i de andra två, hur får man det att få plats? Finns det speciella smala 2-vägs-uttag för mina "vanliga" uttag får ju det definitivt inte.

2 vägsutag som skall sitta med täckram finns ex. som ELKO RS, med de måste sitta i en dubbelsdosa, dvs en avlång dosa. På samma mått får man även in deras 3 vägsuttag. Med dina 3 vanliga dosor kan du (så vitt jag vet) bara få in antenn, och 2 enkel uttag. Sedan finns det ju även de där specialarna avsedda för platta europa kontakter, då tror jag att du kan få in ett 3 vägs uttag i en vanlig dosa.

Täckramar för åtminstonde Elko hittar du på Clasolsson, tror att de har eljo också.

Jag löste det så här bakom tv, man kan ju aldrig få tillräckligt med uttag där bakom... IMG_0111.JPG

Ganska snyggt och prydligt. Allt kommer från ahlsell och är standard elko grejjor.

Ja men dom hör väl till ett bestämt fabrikat av uttag?

Tvivlar starkt på att man skulle kunna köpa ramar av ett afbrikat och få att fungera till ett annat fabrikat. Men jag kan ha helt fel.

Edit: Syftar på Thomas inlägg

hempularen skrev:
Ja men dom hör väl till ett bestämt fabrikat av uttag?

Tvivlar starkt på att man skulle kunna köpa ramar av ett afbrikat och få att fungera till ett annat fabrikat. Men jag kan ha helt fel.

Edit: Syftar på Thomas inlägg
Visst, men funkar det att kombinationsmontera i hopsatta uttag är frågan.

Marive skrev:
Jag löste det så här bakom tv, man kan ju aldrig få tillräckligt med uttag där bakom...
Ganska snyggt och prydligt. Allt kommer från ahlsell och är standard elko grejjor.
Snyggt helt klart. Känns ju dumt att bygga så att man måste ha massa skarvdosor.

Ah! Har helt missat att Eljo har uttag med tre europakontakter! Synd att jag redan satt vanliga 230-uttag vid sängen och dosorna inte sitter så att man kan montera med ram...

ett "vanligt" 2-v-uttag finns såvitt jag vet inga täckramar till,om du inte har dubbeldosor, utan det är nog som bilden ovan du får göra, 1st 1-v och 1st med 3st europakontakter.

ThomasLindgren skrev:
Visst, men funkar det att kombinationsmontera i hopsatta uttag är frågan.
Nu förstår jag inte riktigt frågan.

hempularen skrev:
Nu förstår jag inte riktigt frågan.
Dumt formulerat av mig. Menade alltså att det viktiga är om det funkar att använda de dubbelramarna som jag länkade till, med dubbeluttag (av samma märke antar jag) i sammansatta apparatdosor. Om det funkar så är det ju skitbra, men å andra sidan vill jag ju kombinera enkelhöjdsuttag (t.ex. nätverk och antenn) tillsammans med dubbeluttag. Så då kommer det antagligen inte funka för mig ändå.

Det går inte att kombinera ett vanligt "standard 2-v-uttag" med t.ex. datauttag. Måste nog bli som på bilden ovan. Om jag fattat dig rätt.

Okej, då vet jag. Får tänka ut hur det blir bäst för oss.

Upptäckte nu att man visst kan kombinera envägs med tvåvägs, om man använder reduceringsbricka.

"Täckram för infällt montage av 2-vägs apparater med centrumplatta som exempelvis dubbelt vägguttag. Även 1-vägs apparater, som exempelvis strömställare, kan installeras med hjälp av reduceringsbricka."

Har du inte slagit igen väggen går det att sära på dosorna, men det snyggaste blir nog som Marive har gjort.

Marive skrev:
Jag löste det så här bakom tv, man kan ju aldrig få tillräckligt med uttag där bakom... [bild]

Det är ELJO. www.eljo.se

inte ELKO www.elko.se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.