4 124 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
El från mätarskåpet till garaget
Hej!
Har kollat runt lite i forumet men inte hittat något som passar min fråga...
Jag hade tänkt dra en kabel från fasadmätarskåpet till en central i garaget, under marken i en slang.
Skåpet är säkrat på 20A säkringar och det är ett TNC system (fyrledarsystem), jag undrar då vad jag ska använda för sorts kabel till detta?
Har kollat runt lite i forumet men inte hittat något som passar min fråga...
Jag hade tänkt dra en kabel från fasadmätarskåpet till en central i garaget, under marken i en slang.
Skåpet är säkrat på 20A säkringar och det är ett TNC system (fyrledarsystem), jag undrar då vad jag ska använda för sorts kabel till detta?
Dra 5G6 PEX då kan du koppla om denna så att du får 5-ledare till garaget. Man skall undvika 4-ledar system om man kan.
Detta med area på Penledaren har varit uppe i en vild diskussion för inte så längesen. Efter vad jag har fått lärt mig på kurser jag gått genom åren så ska Penledaren ha en diameter av minst 10kvadrat och ha samma isoleringsgrad som fasledaren. Nån påstod i den tidigare tråden som berörde ämnet att det inte alltid var nödvändigt med denna area vid matning av undercentraler. Själv så har jag inte dragit annat än minst 10kvadrats penledare till undercentraler.
Jag vill inte krångla till diskutionen för mycket men ett alternativ är att säkra av matningen till garaget i fasadskåpet. Det gör det möjligt att du tex kan använda EKKJ 2.5 mm2 om du ej tänker använa strömmar över 16 A. Men jag föreslår att du använder 6 mm2 för framtida projekt .
Hur gör man rent praktiskt om man skall ansluta för 5-ledarsystem i ett mätarskåp för fyrledare?el_richard skrev:
Man måste väl ha någon form av separerad jord och noll plint i skåpet, så man kan dela vid behov ( typ nollskruv ). Finns det ombyggnssatser även till äldre skåp? Eller byter man bara ut till en 5-polig plint och byglar mellan jord och nollplint?
Eller kan man helt enkelt lägga både N och PE på PEN plinten?
Helt rätt, båda under samma överfall. Självklart skall man se till att det blir bra kontakt mellan kablarna.vedeldaren skrev:Hur gör man rent praktiskt om man skall ansluta för 5-ledarsystem i ett mätarskåp för fyrledare?
Man måste väl ha någon form av separerad jord och noll plint i skåpet, så man kan dela vid behov ( typ nollskruv ). Finns det ombyggnssatser även till äldre skåp? Eller byter man bara ut till en 5-polig plint och byglar mellan jord och nollplint?
Eller kan man helt enkelt lägga både N och PE på PEN plinten?
Klicka här för att svara