Jag har behov av att skarva 6kvmm med 2.5kvmm (lite lång historia varför, men kort och gott sitter 6kvmmaren där den sitter men jag ska dra vidare och givetvis bara säkra på 16A). Vilken metod är lämplig(ast)? Går halvt vilse bland alla klämmor, skruvplintar, etc. 
Har testat med U-båtar och det sitter rent mekaniskt, men är det godkänt elektriskt?
Har testat med U-båtar och det sitter rent mekaniskt, men är det godkänt elektriskt?
Ligger det en 6 mm² kabel inlagd i centalen är det mycket troligt att någon nån gång i framtiden undrar varför den bara är säkrad med 16 A och säkrar upp den till 25 A och det är kanske inte så bra, därför ska man inte gå ner på arean.
Jag förstår den problematiken till fullo men det här är inte i ett vanligt bostadshus och någon som inte känner till "specialaren" kommer någonsin röra centralen.elmont skrev:
Under mer vanliga omständigheter hade det givetvis inte varit en särskilt bra ide, men nu måste vi gå från större till mindre diameter i en väldigt speciell installation. Ganska lång historia.
Alltså: Jag frågar inte om man FÅR enligt regelverket och "god elektrikersed", utan om det rent ELEKTRISKT kommer fungera så att det inte uppstår glapp, varmgång, avbrott, eventuell brand, etc.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
JA ,det finns grejor för att skarva det mesta, sätt dit en liten normlåda och tre (eller en) st 16 A automatsäkringar, klämmorna tar 1,5 till 16 mm2 så det blir nog bra.
Vill du bryta mot allt vad regler säger så sätt dit radklämmor, finns i alla storlekar och klarar galant övergång mellan 6 och 2,5 mm2.
Protte
Vill du bryta mot allt vad regler säger så sätt dit radklämmor, finns i alla storlekar och klarar galant övergång mellan 6 och 2,5 mm2.
Protte
Om du nu skall göra detta så förtydliga detta på gruppförteckningen så man ser detta framåt även om nu "någon som inte känner till detta" kommer att röra elcentralen. Saker händer hela tiden och då har man ivarje fall gjort någonting för att bättra på säkerheten.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om det är radklämmor som du åsyftar så är det vanligaste med skruv, tex från Weidmuller. Rad klämmor monteras på någon form av skena i en lång rad......
Fjäderklämmor finns inte för så grova ledare, inte ens WAGO har fjäderklämmor för 6mm2. (finns det för 6 mm2 låt mig veta, jag behöver).
Nackdelen med "sockerbit" är att skruven roterar direkt mot ledaren, radklämmor har ofta sk hissklämmor som inte skadar ledaren.
Protte
Fjäderklämmor finns inte för så grova ledare, inte ens WAGO har fjäderklämmor för 6mm2. (finns det för 6 mm2 låt mig veta, jag behöver).
Nackdelen med "sockerbit" är att skruven roterar direkt mot ledaren, radklämmor har ofta sk hissklämmor som inte skadar ledaren.
Protte
Radklämmor i dosa , om vi nu bortser från reglerna , som du själv säger.
Eller som reglerna säger: Central med 16A säkring(ar)
EDIT: Nu till den professonella nyfikenheten : Vad är hela grejjen ?
Vad och varför ? Förklara och stilla våran nyfikenhet ^^
Eller som reglerna säger: Central med 16A säkring(ar)
EDIT: Nu till den professonella nyfikenheten : Vad är hela grejjen ?
Vad och varför ? Förklara och stilla våran nyfikenhet ^^
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jodå jag vet men de är mest engångs. Man kan använda trådhylsor också.
Protte
Protte
Tänker du på vanliga kopplingsklämmor, för kopplinsdosor, m.m.prototypen skrev:
Så har ju Wago en modell som heter: "KOPPL.KLÄMMA WAGO 773-173" För 3st 2,5-6mm2 FK och EK
E-nr 1440988
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg

