Jag har behov av att skarva 6kvmm med 2.5kvmm (lite lång historia varför, men kort och gott sitter 6kvmmaren där den sitter men jag ska dra vidare och givetvis bara säkra på 16A). Vilken metod är lämplig(ast)? Går halvt vilse bland alla klämmor, skruvplintar, etc. :-)

Har testat med U-båtar och det sitter rent mekaniskt, men är det godkänt elektriskt?
 
Man får inte göra så, aldrig gå från en större till mindre, sätt en central och säkra av till 16A och sedan gå ut med 2,5 kvadrats.

Men om du nu ändå struntar i lagen så använd Torix.
 
såg i nån annan tråd att man normalt inte får skarva på detta sätt men att det gick under vissaa förutsättningar. Kolla med en erfaren elektriker.
/m
 
Ligger det en 6 mm² kabel inlagd i centalen är det mycket troligt att någon nån gång i framtiden undrar varför den bara är säkrad med 16 A och säkrar upp den till 25 A och det är kanske inte så bra, därför ska man inte gå ner på arean.
 
elmont skrev:
Ligger det en 6 mm² kabel inlagd i centalen är det mycket troligt att någon nån gång i framtiden undrar varför den bara är säkrad med 16 A och säkrar upp den till 25 A och det är kanske inte så bra, därför ska man inte gå ner på arean.
Jag förstår den problematiken till fullo men det här är inte i ett vanligt bostadshus och någon som inte känner till "specialaren" kommer någonsin röra centralen.

Under mer vanliga omständigheter hade det givetvis inte varit en särskilt bra ide, men nu måste vi gå från större till mindre diameter i en väldigt speciell installation. Ganska lång historia.

Alltså: Jag frågar inte om man FÅR enligt regelverket och "god elektrikersed", utan om det rent ELEKTRISKT kommer fungera så att det inte uppstår glapp, varmgång, avbrott, eventuell brand, etc.
 
JA ,det finns grejor för att skarva det mesta, sätt dit en liten normlåda och tre (eller en) st 16 A automatsäkringar, klämmorna tar 1,5 till 16 mm2 så det blir nog bra.

Vill du bryta mot allt vad regler säger så sätt dit radklämmor, finns i alla storlekar och klarar galant övergång mellan 6 och 2,5 mm2.

Protte
 
Om du nu skall göra detta så förtydliga detta på gruppförteckningen så man ser detta framåt även om nu "någon som inte känner till detta" kommer att röra elcentralen. Saker händer hela tiden och då har man ivarje fall gjort någonting för att bättra på säkerheten.
 
Finns det något fel med en gammal hederlig kopplingslist ("sockerbit", givetvis avsedd för korrekt ledningsdimension) i lämplig dosa istället? Klämmor är inte riktigt min grej. Jag vill skruva, helt enkelt, antagligen bara av gammal vana.
 
Om det är radklämmor som du åsyftar så är det vanligaste med skruv, tex från Weidmuller. Rad klämmor monteras på någon form av skena i en lång rad......

Fjäderklämmor finns inte för så grova ledare, inte ens WAGO har fjäderklämmor för 6mm2. (finns det för 6 mm2 låt mig veta, jag behöver).

Nackdelen med "sockerbit" är att skruven roterar direkt mot ledaren, radklämmor har ofta sk hissklämmor som inte skadar ledaren.

Protte
 
Radklämmor i dosa , om vi nu bortser från reglerna , som du själv säger.
Eller som reglerna säger: Central med 16A säkring(ar)

EDIT: Nu till den professonella nyfikenheten : Vad är hela grejjen ?
Vad och varför ? Förklara och stilla våran nyfikenhet ^^
 
Mikael_L
prototypen skrev:
Nackdelen med "sockerbit" är att skruven roterar direkt mot ledaren, radklämmor har ofta sk hissklämmor som inte skadar ledaren.

Protte
Det finns "sockerbit" med kabelskyddsbleck eller vad det nu kallas...
 
Jodå jag vet men de är mest engångs. Man kan använda trådhylsor också.

Protte
 
Mikael_L
Håller med om engångs, jag har då aldrig än stött på en modell där bygeln fjädrar tillbaka bra efter att skruven varit åtdragen.
 
prototypen skrev:
Fjäderklämmor finns inte för så grova ledare, inte ens WAGO har fjäderklämmor för 6mm2. (finns det för 6 mm2 låt mig veta, jag behöver).
Tänker du på vanliga kopplingsklämmor, för kopplinsdosor, m.m.
Så har ju Wago en modell som heter: "KOPPL.KLÄMMA WAGO 773-173" För 3st 2,5-6mm2 FK och EK
E-nr 1440988
 
  • d0773-0173_01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L skrev:
Håller med om engångs, jag har då aldrig än stött på en modell där bygeln fjädrar tillbaka bra efter att skruven varit åtdragen.
Men spelar det någon roll då?

Det väsentliga är väl att bygeln skall skydda kardelerna från skruvens vridande rörelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.