Vi håller på att bygga hus och undrar, hur tätt / glest skall man ha spottarna i taket? För att det inte skall vara varken för mörkt eller rena rama ljusfyrverkeri.
Har läst någonstans att i köket skall det vara 1,5-2 m emellan, är det så? Och stämmer detta med andra rum också? Och att spottarna skall inte vara närmare än 60 cm från väggen. Finns det någon som vet eller har åsikt?

Hellre för få spottar än för många tycker jag, och välj diskreta spottar i vitt, det är ljuset som skall synas inte spottarna.
I köket har jag satt 5st 35w 230v på fem meter bänkskiva, inga ovanför köksfläkten. Dom sitter 45cm från vägg
och 70 cm mellan varandra.

I övriga huset har vi spottarna 45cm från vägg i två rader längs väggarna i varje rum.
I mitt tycke är det fult med spottar mitt i taket.
Jag har en komis med en övervåning på 70m2 och ca:60 spottar, han använder max 10 av dom när han städar,
taket ger ett väldigt rörigt intryck.
Lycka till. / Peter

Hellre för många är för några vad gäller ljuset åtminstone. Det kan man alltid dimra ner, men du kan inte få mer ljus om du sätter för få spottar, mer än om du köper betydligt starkare lampor, vilket medför mycket mer värme också.

Spridningsvinkel, takhöjd och effekten hos ljuskällan är viktiga parametrar. Låg takhöjd och liten spridning=många spottar och låg effekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.