Staffans2000
Hejsan.
Jag funderar på att skaffa en lyssrörsarmatur typ T5 till våra växter, vilka vi vill placera i ett hörn utan dagsljus och därför förse dem med bästa möjliga ljusförhållande efter omständigheterna.
Har ni några erfarenheter av dylik armatur samt, var man kan finna en smäcker och snygg en för upphängning i ett vardagsrum. De synes mig att de mestadels är ämnade för industri och kontor, ej för hemmabruk.

Jag har letat förgäves i både butik och på internet utan resultat!

Hälsningar: Staffan

fagerhult har ju en del, men det är väl mest för kontor och offentliga miljöer.
sen kostar dom ju en del oxå...

men sak det vara till växter så finns det väl speciella rör för just det om jag inte minns fel.

Staffans2000
Jodå, speciella rör finnes för växter men jag vill ha T5 rör och armatur eftersom dessa avger betydligt mer ljus per meter rör än den gamla typen (T8).
Dessutom är de "dimmbara".

Det är lite godag - yxskaft

T5 är en ny standard för lysrör och de finns säkert i alla färger liksom de äldre rörern. Finns nu inte T5 för växter så torde det bara vara en tidsfråga innan de kommer.

Det finns ingen motsats mellan T5 och rör för växter.

Betydligt mer ljus tar jag med en nypa salt, är det några procent? Det låter ofta så bra i reklamen.

Dimmbara lysrör fanns redan mitten på 70-talet då jag gick i gymnasiet.

Protte

Kan väl tilläggas att HF-donet i armaturen skall vara avsett för att kunna dimra lysrören, det finns olika HF-don som kan monteras i samma armatur. När det gäller T5-T8 så är det så att det upplevs som T5 ger mer ljus p.g.a mer kompakta armaturer och lysrörets kompaktare format men så är det inte alls, T5 röret i 28w utförande avger i varmvitt utförande ca 2600 lm medan däremot ett 36w i T8 utförande avger ca:3400 lm
Lysrör som Protte säger har gått att dimra i många år, allt hänger ju på att armaturen lysrören sitter i har rätt reaktor/HF-don för just detta.

Och tilläggas är väl att det inte går köra med vanlig dimmer, utan man ansluter ett vred till HF-donet som då ökar förvärmningen på glödtrådarna och minskar effekten till röret.

Enligt Robbans siffror så ger T5 92 lumen medan T8 ger 94 lumen per Watt så vart den betydligt mera ljus tog vägen vet jag inte. Är det någon som har bättre siffror, till dess så behåller jag nog mina 26 mm rör med järndrossel (jag har väldigt många).

Protte

Det finns inget vetenskapligt belägg att speciella växtlysrör (eller lampor) fungerar bättre än standardrör till växter, bara en grej att sälja onödigt dyra rör till stackars konsumenter som vill ta så väl hand om sina växter som möjligt!

sverre skrev:
Det finns inget vetenskapligt belägg att speciella växtlysrör (eller lampor) fungerar bättre än standardrör till växter, bara en grej att sälja onödigt dyra rör till stackars konsumenter som vill ta så väl hand om sina växter som möjligt!
Kan meddela att inom grafiska branschen används 965-färg eller ibland 950 och reaktionerna från mina kunder är att gamla växter i det ljuset har "fått liv" igen. Det är alltså vanliga dagsljusrör, om än med högre Ra-värde, vi talar om. Dyrare förstås, men inte så fasligt mycket dyrare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.