Ska koppla fuktstyrd fläkt. Har kopplat blå (N) och brun (L) mellan fläkt och lampa. Startar och stannar nu via strömbrytaren (precis som lyset). Vill nu även koppla in kabel (S).
1. Är den för fuktstyrning och så att fläkten ska fortsätta färdigt, när jag tryckt av lampan.
2. Kan jag använda jordningskablen gul/grön som redan finns i "sladden" till detta?
3a. Kan jag direktkoppla den gul/gröna mot en blå eller brun, som jag drar fram till dosan vid lampan, från eldosan i hallen?
3b. I såfall blå eller brun?
4. Något annat förslag?
Tacksam för svar.

Då dina frågor ligger på denna nivå, är tipset att anlita en behörig installatör.
Använd INTE gul/grön för någotannat ändamål än skyddsjord!
Fuktstyrningen är inbyggd.

En badrumsfläkt måste dessutom enligt reglerna föregås av en allpolig brytare.
Gul/grön får ABSOLUT INTE användas till något annat än skyddsjord.

Med anledning av karaktären på dina frågor rekommenderar jag också en elektriker.
El, i synnerhet i ett badrum är inget att leka med.

GoForIt skrev:
En badrumsfläkt måste dessutom enligt reglerna föregås av en allpolig brytare.
Gul/grön får ABSOLUT INTE användas till något annat än skyddsjord.

Med anledning av karaktären på dina frågor rekommenderar jag också en elektriker.
El, i synnerhet i ett badrum är inget att leka med.
Be din elektriker titta i installationshanvisningen.
Det finns inget generellt beteende för fläktar utan det beror på modell. Pax har säkert 5-6 olika modeller med lampstyrningen, timer, fuxt, varvtalsjusteringen m.m. i olika kombinationer.
Själv har jag en PAX260 som är konstantmatad och kör på reglerbart lågvarv då det är "torrt" samt maxvarv då det e fuktiget. Den går även att lampstyra för tvinga till maxvarv även då det inte är fuktigt.

Det ska var allpoligbrytare även om syftet diskuterats flitigt här på forumet. Min installation är under uppbyggnad och saknar brytare än så länge. Tänkte först köra på PAX egna för inbyggnad, men det känns säkrare med extern brytare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.