Jag har en sommarstuga som saknar el. Vattenfall skall ha idiotiska pengar för att dra fram el. Det finns en transformator på ca 1400m avstånd, där jag kan få en elanslutning till 'normal' inkopplingskostnad. Denna sträcka är över en sjö, det krävs bara runt 50 m grävjobb totalt.
Jag tänker mig då att köpa mig en egen EKKJ kabel och lägga ner den på egen hand. Priset för grävning och kabel blir ungefär samma som merkostnaden att installera solceller, gasolspis/kylskåp. (behöver jag säga att det är ett underbart läge som motiverar investeringen..)

Är det någon som har erfarenhet eller vet var man hittar information om hur stort spänningsfall som EKKJ-kabel har? Hur lång kabel kan man ha utan att få problem? Och kan man kompensera spänningsfallet med grövre ledare?

Jag har inget direkt svar men kan bara säga vad jag behövde. Jag hade tur och hade bara ca 100 meter till en transformatorstation och har själv fixat kabel till delen på min tomt. Jag behövde 5x10kvmm och den kostar nära 100 kr per meter, dvs nästan 10000 kr för mig. Du lär ju inte landa under 150000 kr blir min slutsats.

1400m, då kommer du nog billigare undan med AKKJ. 4x50mm2 kostar tex hos LL Elprodukter ~75kr/m och motsvarar 4x35mm2 koppar. Går sökert att få ner priset ytterligare med tanke på den kvantitet du ska ha.

Vid närmare eftertanke klarar du dej nog med 3x50 för ~50kr/m eftersom du kan ha jordtaget i närheten av stugan.

AAKJ 3x50 har en impedans vid jordslutning på 2,1 mOhm per meter, dvs 2,8 Ohm på 1400 meter. Kanske lite mycket men någon med linjebyggnadskunskaper kan säkert reda ut saken! ;)

Får du lägga ner kabeln på annans mark? Eller det kanske är din mark hela vägen...?

Om jag förstår detta rätt så tänker du dra kabeln på sjöbotten. Är en akkj godkänd för det?

mats_o skrev:
Om jag förstår detta rätt så tänker du dra kabeln på sjöbotten. Är en akkj godkänd för det?
Går alldeles utmärkt. Aluminium och vatten är dock ingen bra kombination så det gäller att skydda kabeln från fukt tills den är inkopplad och tätad.

Ursprungsfrågan var om det blir något spänningsfall?

I tråden näms 2,8 ohm och med blygsamma 10 A så ger det 28 volts spänningsfall, kanske behövs en liten transformator att höja spänningen med (med reglerutrustning).

Protte

Spänningsfallet är dessutom inte det enda bekymmret. Man vill ju också ha tillräckligt hög kortslutningsström så att säkringarna går vid kortslutning. Man vill ju inte värma upp vattnet i sjön! :D

Jag skulle föreslå N1XE4G50.
Det är inte bara spänningsfallet man skall ta hänsyn till utan ännu viktigare är utlösningsvillkoren.
Det är inga problem att lägga den kabeln i sjön.
"Alla" kablar tar in vatten, oavsett vad tillverkarna påstår, men det gör inte så mycket, om det är sötvatten.
Alla luftledningar är av aluminium nuförtiden, om inte aluminium skulle klara av vatten så skulle det vara ganska mörkt i sverige.
Du kommer att vara ute i en gråzon vad gäller koncessionsrättigheter om du drar kabeln över annans mark, en samvetsfråga.

Har du kontrollerat att du får lov att lägga ner kabeln i vattnet. Jag har hört nånstans att det inte är bara och göra det

kommer kabeln att vara 1400 eller 50 meter lång?

1350m sjöförlagd, 50m markförlagd, tolkar jag det som.

Lite återkoppling från trådskaparen vore roligt.

Hur fungerar det rent praktiskt att lägga ned kabeln i sjön? Får man 1400 m på en rulle som man sedan ska ro ut med? ;-)

Blir nog en stor rulle men det är alltid fördel med skarvfritt.
Det är lättare att lägga ut kabeln på is (om det nu blir is på den sjön) och såga en ränna (motorsåg) och låta den falla ner på botten, sedan bör en dykare kontrollera att det ligger bra utan att skava på sten mm.

Skyltar bör väl sättas upp om ankringsförbud.

Protte

kan ankor läsa?:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.