FlyFear skrev:
Tänker du på vanliga kopplingsklämmor, för kopplinsdosor, m.m.
Så har ju Wago en modell som heter: "KOPPL.KLÄMMA WAGO 773-173" För 3st 2,5-6mm2 FK och EK
E-nr 1440988
Det var egentligen för kretskortsmontage jag var ute efter.

Protte
 
hempularen skrev:
Men spelar det någon roll då?

Det väsentliga är väl att bygeln skall skydda kardelerna från skruvens vridande rörelse.
"Enligt god installations sed" ska alla ledningar gå att lossa för kontrollmätning, ändring och utökning.
Jodå, det brukar gå att peta tillbaka blecket men hur som helst, sockerbiten är ingen höjdare.

Protte
 
Det där att skruven roterar direkt mot ledaren måste väl ändå ha marginell betydelse. Det gör den ju i allt från U-båtar till förra kopplingsmaterialet jag blev rekommenderad här...

Till er som undrar "varför?!" så är det i en något ovanlig miljö för att kunna säkra upp/ner samt ansluta nya grupper utan att behöva bryta strömmen till centralen. Istället kommer det gå 6-kvadratare från centralen till kopplingsdosor under den där de medelst lämplig kopplingsmanick övergår till smalare när det är 6-16A istället (eller fortsätter sin 6-kvadratsresa vid 25A).
 
Fast med de vanliga icke-öppningsbara Wago har man väl inte så många i / urkopplingscykler innan kabeln är för skadad?
 
Varför inte sätta en säkring som skarv??
 
Jag har redan föreslagit det men trådskaparen är mera inne på sockerbit. Det verka vara något som inte får stängas av och för säkerhets skull drar man ut en massa 6 mm2 och skarvar sedan på det som man behöver.

Protte
 
Eller använda en central där det går att ansluta nya säkringar och grupper utan att bryta strömmen
 
iof fungerar ju 2,5 mm kabeln som en säkring om man krämar på för full då lär ju den brinna av som tråden i en glassäkring. men om det böejar brinna så vad gör väl det ;) OBS Skämt!!!!
 
Trådskaparen har dyrt och heligt lovat att inte säkra mer än 16 A.

Protte
 
När jag har byggt centraler till industrin så har vi använt stora centralkapslingar med din-skenor där vi monterat gängsäkringar. (Dom vill inte ha automatsäkringar i industrin eftersom att dom kan bli utslitna efter ett antal kortslutningar och är svårare att byta ut.) Om vi säger att det är en gänga 2 central, så sätter vi en massa plintar på en av skenorna och drar 6mm2 mellan gängsäkringarna och plintarna.
 
Det verkar som någon bränner hemma!! Varför inte bara förklara den långa historien.
 
Det är ok att gå ner i area OM man vid centralen tydligt märker upp kabelarea och max säkringsstorlek.
 
CHC2 skrev:
Det där att skruven roterar direkt mot ledaren måste väl ändå ha marginell betydelse. Det gör den ju i allt från U-båtar till förra kopplingsmaterialet jag blev rekommenderad här...
jag sätter numera "hylsor" på alla fk & rk/mk som jag ansluter till noll och jordskenorna i centraler, det har hänt att när man lossat en fk så har några av kardelerna varit avskjuvade och trillat bort, iofs kan det ju bero på att jag drar åt ordentligt (vill inte att det ska släppa med tiden). det är inte ovanligt att anslutningar i gamla centraler sitter väldigt löst.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.