6 789 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Skarvning av olika diametrar
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
"Enligt god installations sed" ska alla ledningar gå att lossa för kontrollmätning, ändring och utökning.hempularen skrev:
Jodå, det brukar gå att peta tillbaka blecket men hur som helst, sockerbiten är ingen höjdare.
Protte
Det där att skruven roterar direkt mot ledaren måste väl ändå ha marginell betydelse. Det gör den ju i allt från U-båtar till förra kopplingsmaterialet jag blev rekommenderad här...
Till er som undrar "varför?!" så är det i en något ovanlig miljö för att kunna säkra upp/ner samt ansluta nya grupper utan att behöva bryta strömmen till centralen. Istället kommer det gå 6-kvadratare från centralen till kopplingsdosor under den där de medelst lämplig kopplingsmanick övergår till smalare när det är 6-16A istället (eller fortsätter sin 6-kvadratsresa vid 25A).
Till er som undrar "varför?!" så är det i en något ovanlig miljö för att kunna säkra upp/ner samt ansluta nya grupper utan att behöva bryta strömmen till centralen. Istället kommer det gå 6-kvadratare från centralen till kopplingsdosor under den där de medelst lämplig kopplingsmanick övergår till smalare när det är 6-16A istället (eller fortsätter sin 6-kvadratsresa vid 25A).
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag har redan föreslagit det men trådskaparen är mera inne på sockerbit. Det verka vara något som inte får stängas av och för säkerhets skull drar man ut en massa 6 mm2 och skarvar sedan på det som man behöver.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Trådskaparen har dyrt och heligt lovat att inte säkra mer än 16 A.
Protte
Protte
När jag har byggt centraler till industrin så har vi använt stora centralkapslingar med din-skenor där vi monterat gängsäkringar. (Dom vill inte ha automatsäkringar i industrin eftersom att dom kan bli utslitna efter ett antal kortslutningar och är svårare att byta ut.) Om vi säger att det är en gänga 2 central, så sätter vi en massa plintar på en av skenorna och drar 6mm2 mellan gängsäkringarna och plintarna.
jag sätter numera "hylsor" på alla fk & rk/mk som jag ansluter till noll och jordskenorna i centraler, det har hänt att när man lossat en fk så har några av kardelerna varit avskjuvade och trillat bort, iofs kan det ju bero på att jag drar åt ordentligt (vill inte att det ska släppa med tiden). det är inte ovanligt att anslutningar i gamla centraler sitter väldigt löst.CHC2 skrev:
Klicka här för att svara