El
vandenHoogen: Jobbar som elektriker och har stött på t-rör i ett gammalt hus (gissningsvis från 50-60 talet) tog en bild med mobilen;) Inget vidare för omdragningar.
pefo: [citat] Nix. Det är bara ett av de förläggningssätt där strömvärden tagits fram och presenteras. Du kan lägga röret med 1 meter isolering runt om men då får du räkna fram max strömvärde själv.
snuttjulle: Hur man än gör så tycker jag att det borde bli bättre och säkrare att sätta en dosa över röret och sedan få ett fast takuttag än att försöka förlänga ut röret och ha lösa FK hängande ut. Och någon typ av skydd sitter det i mina rör utsläpp i taket men det verkar mera vara en snygg avrundning i metall än av plast eller liknande.
elmont: Man kan, hör och häpna, ha helt rätt fakta utan att man har full koll vart i "boken" det står och i det här fallet är det "boken" som jag inte har koll på ;)
Tuff Match: [citat] Elgrossister iallafall. Vet inte om det finns i bygghandeln(Bauhaus m.m)
prototypen: Alldeles riktigt Stefan, varje liten kardel är förtennt och det för att öka korrosionsbeständigheten. Behåll den du. MEN kontrollera att denna och alla andra ledningar är godkända för starkströmsinstallationer och inte endast för bilel. Protte
klaskarlsson: Mitt första exempel med 200 ohm var alltså närmare saltvatten än sötvatten då :) Som sagt siffrorna var bara antaganden :) I övrigt tror jag nog modellen stämmer, även om den är väldigt grov - visst har vattnet kontakt på flera ställen - men i sammanhanget gör det i så fall bara att det blir säkrare att duscha eftersom strömmen då delas upp även under färden s.a.s. och
jakim: Grovskyddet: L till PE 1300V L till N = 1000V Mellanskyddet: L till PE 1500V L till N = 1200V Är detta dåligt ?
pefo: Du råkade inte förväxla skyddsjorden och nollan när du kopplade in lampan? Jag kan inte se någon rimlig anledning till varför jordfelsbrytaren skulle lösa ut bara för att du kopplar in lampan direkt. Så lite som kardelerna (som det heter) sticker ut så tror jag inte att det borde kunna bli någon kortis.
Pen: Om du helvågslikriktar (6 dioder) så är du kanske lite snällare mot generatorn men jag är ganska säker på att din plasmaskärare INTE klarar 560V toppar om den är avpassad för 220V växelspänning (310 i toppen). Varför skulle någon ha överdimensionerat den så? Halvvågslikriktar du (3 dioder) så finns det istället en viss chans att din plasmaskärare fungerar, men - som sagt - jag
funkis4ever: Ja, ThomasLindgen! Så dumt att inte ta för givet att han menar 48Volt.... hmm.. frågan är om han inte egentligen menar att han ska ansluta en värmedyna att lägga på golvet... han nämner ju ingenting om slingor.... ;)
prototypen: Har du provat HF don (blinkar inte), går dessutom att dimma och fullfärgslysrör (830 och 840) (går tom ha i färgbutik). Med järnreaktor så blinkar de i takt med vilken glödlampa eller halogen som helst. Protte
importensketsig: Hej, jag behöver dra ett par faser från elcentral och jag tror inte jag kan få plats med fler rör i linje med hur resten är draget. Just nu är det fullt av fulla rör som mynnar ut just bakom centralen, dvs det går inga synliga kanaler till den utan den hänger ensam och jättefin på väggen. Jag vill lägga till åtminstone två 16A faser på 2,5'or som går iväg upp till vinden (för
andersw: perfekt. inte alltid det är så att billigast är bäst, men i det här fallet är det uppenbart. tackar!
Lindgrenski: Vi har fyra spots på ca tre meter + en spot efter hörnet också. Funkar fint, köpte ett kit på Ikea med fem spots och transformator.
Saxpy: [citat] ...och just därför vill jag kolla upp så att han verkligen har kopplat rätt. Om det är fel så får väl en elektriker komma dit och fixa till det och sätta en JFB när han ändå håller på.
Eyeball: [citat] [citat] fast ska man följa standarden så får man ha max 5 ledare om det är ett 16 rör vilket jag förmodar att det är...
staffen: Tack för tipset, har skickat iväg en fråga till företaget, får hoppas att de svarar. Det var något åt det hållet jag tänkt mig.
Akinos Andy: Hej har lite dålig koll på bilderna, har precis lagt golvet, hittade en bild(har fler). Körde med 20w som jag lade mellan glesen.
fantasi: ursäkta...här är den http://forum.byggahus.se/badrum/77747-vad-tror-ni-om-var-badrumsloesning.html
Anonymiserad 23608: IP44 räcker. http://www.smarthem.se/ip_klasser_zoner.php
maxell: Det senaste felet som jag skrev om innan, låg i en liten undercentral i ett uthus. Vi hade delat på jord- och nollplint i centralen, men sedan slarvat med att kolla den noggrannare. Inkommande nolla visade sig ligga inkopplad på centralens jordplint. Vi får se om det var detta som gjorde att alla andra grupper spökade eller om vi hittar fler fel. Nu tror jag också att jag börjar få lite
elmont: För min del så blev jag varken mer nöjd eller missnöjd, läget är ganska lika som det var innan raderingen :)
prototypen: Om peter R använder 230 V halogen så är det samma sak, en 230 V med låg effekt tål inte skakningar. Sätt i så hög effekt som armaturen är godkänd för så kommer det att hålla lite bättre. Ett elternativ är att köra med lågvolt, 12 eller 24 volt. Det finns glödlampor för lågvolt även om de flesta bara tror att det finns spotlights för 12V. Prototypen
pefo: Enligt föreskrifterna skall alla grupper ha sin egen nolla och jord. Av samma skäl kan man inte bara plocka en jord nånstans i en befintlig installation utan att veta om den tillhör rätt grupp.