Byggahus.se

Rummet slocknade..

1. C
    Medlem Nivå 4
    Tjena! Jag har en kompis som sade att helt plötsligt slocknade allt i hans vardagsrum. Han har kollat säkringarna och alla verkar vara hela. Nån som har aningar om felet? Kan det vara nån kabel som lossnat kanske bakom säkringscentralen? Kanske har någon av er varit med om nåt liknande. Skulle detta vara en baggis för en elektriker, om man nu fick tag på nån i dessa nyårstider...?

Tack på förhand och Gott nytt på er alla!

2. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Om det är smältsäkringar så är det troligen en sådan som löst men där "brickan" sitter kvar.
    Kolla huvudsäkringar med, är det i en lägenhet så kanske de inte sitter i lägenheten.
    Att nån kabel skulle lossnat eller så verkar mycket osannolikt.

/Kent

3. H
    Moderator · Nivå 25
    99% säker på att det är en säkring trots allt.

Men jag råkade faktiskt ut för ungefär det du beskriver här hemma häromåret. I slutfasen av vår köksombyggnad hade jag hemma en elektriker som kopplade ihop allt och installerade uttag etc. Under byggtiden hade vi tagit el från en grupp som i huvudsak försörjde källaren, via förlägningskablar. Både byggstrålkastare och elradiator, efterssom vi gjorde om från direkt el till vattenburet samtidigt.

Just när elektrikern var klar och var på väg ut genom ytterdörren slocknade allt som gick på vårt tillfälliga nätverk av skarvkablar. Efter 2 timmars felsökning hittade vi en dosa i källaren som var helt utbränd, nollan hade brunnit av. Berodde troligen på en dålig koppling utförd 1960! Att det tog 2 timmar berodde på att förre ägaren hade byggt en väggfast garerob som vi var tvugna att riva för att komma åt dosan. Troligen hade gruppen aldrig belastats så hårt under sina 45 år tidigare.

4. G
    Medlem Nivå 1
    Vet inte om det handlar om en infälld eller utanpåliggande installation då det inte framgår. Jag antar dock att det handlar om en infälld, och då är det mest troligt att en säkring har gått utan att ögat lossnat eller som sagt en huvudsäkring. Annars vid en utanpåliggande installation, då främst äldre kulo, är det mycker vanligt att dom skruvar i porslindosorna gängas upp. Det kan räcka med att smälla igen en dörr extra hårt... :)