Byggahus.se

galna hantverkare!

Status:
Stängd
  1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi håller på och totalrenovera vårt hus och efter att ha skruvat bort en planka hittade jag det ni ser på bilden där det inte är en massa eltejp överallt. Skyldiga är antagligen den lilla polacken som badrumsfirman skickade hit under badrumsrenoveringen...

Jag fick rätt rejält ont i huvudet av det där, eftersom mig veterligen blå har varit nolla i princip så länge blå har används och därför absolut inte bör vara ihopkopplad med gulgrön (som mig veterligen enligt alla standarder alltid varit skyddsjord). Bara ledare är jag vidare inte heller särskilt glad i... Efter att ha snabbpratat med en jourelektriker konstaterade han att det nog inte är något farligt och att jag kunde isolera ledarna och slå på strömmen igen i väntan på att de kommer dit och tittar.

Jag har endast en spänningsdetekor från jula för 79 kronor och kan inte avgöra vilken roll de olika ledarna har, så jag har virat in samtliga i eltejp. Vidare har jag skruvat på kopplingsklämmor på de tidigare ihoptvinnade ledningarna. Se bilden med massa eltejp.

Trots att statistiken är på min sida när det gäller det här med att dö i elolyckor (snopp verkar vara en primär riskfaktor jag saknar:)), så är jag för feg för att våga slå på elen igen... Vad säger ni? Slå på eller vänta tills elektrikern har varit här? :)

2. T
    Renoverare Nivå 14
    Hyfsad klåpare... Så länge du har isolerat varje kabel för sig så kan du slå på strömmen utan att vara orolig.

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nja, inte alldeles 100 % säkert att slå på strömmen bara för att tåtarna är isolerade.

Om nollan går vidare till någon sorts apparat där nollan är synnerligen viktig så kan det bli problem och följdskador på ansluten utrustning. Ett sådant exempel är en spis. Om man tappar nollan så kan spänningarna sticka iväg till vilka nivåer som helst mellan 0 och 400V mellan fasspänning och den flytande nollan. Vem som helst kan ju inse vad plasmaTVn tycker om 400V.

Nu ser detta i mina ögon ut som att det endast gäller 1-fasgrupp här, i så fall är risken mindre. Men har det varit hempularklåpare i farten så ska man vara särskillt försiktig.
    Glöm inte att saker sen kan vara strömförande även om dom inte lyser/fungerar, för det kan vara nollan som är bruten, inte fasen.

4. S
    Medlem Nivå 5
    Låt stömmen vara avslagen!! Ser det ut så här i dosan så bör du få kollat ordentligt innan du slår på nån ström.

5. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Menar du att det där uttaget satt dolt bakom en bräda? Det kanske (till och med troligt) finns fler ställen i huset som ser ut på detta viset. Elektrikern som kommer kanske borde kolla runt lite mer?

6. M
    Medlem Nivå 1
    Elektrikern kommer på onsdag och jag har konstaterat att lampor i badrummet inte är viktigare än att jag klarar mig utan tills dess. Tack för svaren!

7. A
    Medlem · Nivå 7
    Och helt plötsligt efter att ha sett bilderna så känner jag mig lugnare över mina små ingrepp i mitt elsystem...

8. M
    Medlem Nivå 1
    Fy fanken...
    Det där skulle jag göra 10 gånger bättre, och då har inte jag någon elutbildning....

Jisses..

9. rindöbo
    Medlem Nivå 1
    Det är inte ovanligt att hitta konstiga lösningar. Har stött på många "polska elektriker" och "öststatselektriker" och de är sällan bra, dock finns enstaka undantag (kanske).
    Problemet är väl att de inte får koppla el i Sverige.......men har man en polsk totalentrepenad får man skylla sig själv....
    Som Svensk elektriker har jag ofta blivit tillfrågad om jag kan besiktiga och skriva på papprena....men vänder oftast i dörren redan...skrämmande.

10. L
    Medlem Nivå 3
    Jag får desto fler tillfrågningar av "hempulare" som vill att man ska slutföra jobbet och stå för det. Faktum är att det i 9 fall av 10 inte är bra utfört.

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Då har jag rensat lite i tråden, och stänger.