Mikael_L
305 skrev:
Är ovanstående installation korrekt utförd, då detta inträffar?
Ja
Hur farligt är det att råka sätta fingrarna i den här strömmen som kommer "bakvägen"?
Kan vara dödande, beroende på vilka laster som är inkopplade. Men bara för att det lyser svagt så tror väl ingen att det är ofarligt att börja skruva upp saker och pillra utan att koppla bort spänningen först. (Hoppas jag iaf)

Det är ett fullt normalt beteende, beror inte på något fel i utförandet. Och det är farligt att peta i uttag med ström på.

Ström har du per definition i ett uttag så länge du inte dels har brutit strömmen till uttaget med den säkring som avsäkrar uttaget (under förutsättning att säkringen har en symbol som godkänner den som brytare, vilket inte alla har), eller med huvudbrytaren för byggnaden. OCH (och detta ärviktigt), dessutom kontrollerar genom mätning att strömmen verkligen är avslagen.

När man gjort detta så är KANSKE uttaget strömlöst. Man kan alltså fortfaraqnde inte vara aldeles tvärsäker på att uttaget verkligen är strömlöst. Själv brukar jag som en extra säkerhetsåtgärd försöka peta med något jordat på ett föremål som skulle kunna vara strömförande innan jag tar i det ned handen.

Och en annan god regel ör att man greppar aldrig om något som kan strömförande med hela handen, man petar på det med fingret, håller det längst ut på fingerspetsarna. Om man får strömgenomgång så dras musklerna i handen ihop så att man inte kan släppa det man håller i, om man då håller i saker på ett sätt som gör att fingrarna kommer att slinta av från föremålet istället för att greppa runt det så ökar chansen att man skall klara sig.

prototypen skrev:
Normalt har vi överspänningar på nätet på någon kilovolt på grund av til-l och fråns-lagstransienter.
Alla induktanser har en parallellresistans och den blir låg i en motor som inte är optimerasd för att ge hög flybackspänning. Problemen med överspänning är inte större med en brunnen säkring än det är om säkringen är hel.

Skruvar du ur fel säkring så blir det som att slå av huvudbrytaren, inga större problem.

Protte
Gott nytt år.

Jag undrar om du verkligen förstod vad jag menade när du säger att det inte spelar nån roll om säkringen är brunnen eller inte.

Om man slår av och på spänningen på L1 genom att mickla med säkringen när du samtdigt har en brunnen säkring på L2 (avbrott), och ingen annan last på L2, är det verkligen säkert att det inte kan bli några inducerade spänningsspikar som kan påverka apparaturen? Vad lindningen skulle kunna tänkas vara får du hitta på. ;)

Anledningen till att jag frågar är att jag har minnen av starka kittlingar av inducerade spänningspikar på styren till reläer som slår av och till, men jag kan ju ha snurrat till det.

• SCHEMA.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.