Byggahus.se

Kallt kaffe..

1. B
    Medlem Nivå 2
    Hejsan!!
    Nu hoppas jag att någon härinne kan hjälpa mig innan jag blir gråhårig.
    Problemet är att min perkulator brygger kaffet som den ska och sen efter ett tag så börjar den om med bryggningen.
    Min första tanke var att det var fel på bryggaren så jag tog fram en ny som jag fått men samma sak hände igen, nästa steg var att ta bort timer samt grenkontakt med samma utmärkta resultat.
    Nu har jag även provat i ett annat uttag som är direktmatat från från centralen med samma resultat.
    Jag har mätt spänningen i uttagen och den ligger på 228 volt så det ska väl räcka..eller??

Jag har funderat på om det blir för låg spänning när elpatronen slår till men den har jag ju haft i snart 2 år så då borde väl det här problemet visat sig tidigare.

Är det någon som vet om det finns någon minimumgräns på spänningen på 1-fas

• Laddar…
  2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det låter som att din perkulator har fått brott i värmehållningsslingan, men att uppkokningsslingan är OK.
    Men då är det märkligt att du har likadant fel i den nya...

Jag hade en perkulator en gång i tiden som fick just det fel du beskriver. Det visade sig att det finns en slinga med hög effekt (och termostatstyrd) för att koka upp kaffet, sen när kaffet är klart slår termostaten ifrån och endast varmhållningsslingan är på, den har lägre effekt, bara så det inte kallnar. Men iom att den blev trasig i min bryggare så blev kaffet så småningom så pass kallt att uppkokn.slingan gick igång igen.

3. S
    Anonym
    Byt perkulator, kan ju faktiskt vara samma fel på båda.