Byggahus.se

41 volt på jord

1. T
    Medlem Nivå 3
    hej,

Idag skulle jag byta ett vägguttag. Jag har väldig respekt för el så jag brukar ta det lugnt och kontrollmäta innan jag gör något. Märkte då att det var 82 volt mellan fas och jord. 225 mellan nollan och fas. 41 Volt mellan nollan och jord!!
    Det kändes givetvis inte bra.

Drog ut kontakten till kyl och frys (som sitter på samma säkring) för att se om de påverkade. Blev ju inte helt bra då heller, ändrades till 118 volt mellan fas och jord. 11 volt mellan nollan och jord. Dock fortfarande 225 V mellan nollan och fas.

Någon som kan förklara detta? felkopplat någonstans eller är det ett tecken på en "trasig" armatur?

2. tompas11
    Medlem Nivå 8
    Har du kollat att jordkabeln är ansluten i centralen? Den kanske har lossnat eller så är det avbrottt på jordkabeln. Om jorden inte är ansluten så kan du få sådant mätresultat.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är nästan garanterat så att du har avbrott på jordtråden någontsans, i centralen eller i en kopplingsdosa på vägen dit.

4. T
    Medlem Nivå 3

Tack för era svar!
    Kan kolla lite, annars får elektriken kolla upp detta när han kommer om en månad. Han ska ändå sätta in en jordfelsbrytare och då måste ju detta ordnas först.