ampz skrev:
Nästan tvärtom. En JFB i ett annars ojordat hus är ett billigt sätt att höja elsäkerheten ordentligt.
Mycket bra sagt!

Vi har inte retroaktiv lagstiftning i Sverige men i JFB fallet så borde vi ha det.

Protte

Men vad innebär det att installera en Jordfelsbrytare i ett gammalt hus? Mitt hus är byggt 1965 och har el därefter. Hur mycket behöver bytas? Byter man hela centralen eller vad rekomenderar ni? Har ni några riktpriser?

Det ska räcka att bara installera en jordfelsbrytare. Du ska inte behöva byta någonting.
Om det däremot visar sig att du har någon apparat med jordfel i så måste den givetvis bort. Men det är ju precis det som jordfelsbrytaren är till för: Att slå ifrån om någon apparat har blivit farlig.

När vi installerade jordfelsbrytare här så löste den ut omedelbart. Det visade sig efter lite felsökning att nolla och skyddsjord hade hamnat i kläm och därmed fått skador på isoleringen i en dosa bakom ett eluttag.
Det är ett fel som vi annars aldrig hade upptäckt.

Någon här på forumet påstod att man dessutom kan få lägre försäkringspremie om man installerar jordfelsbrytare.

1965 är väl ändå inte så gammalt? Förrutom att det är ojordat och att det saknas jordfelsbrytare så ska det väl inte behöva vara några allvarligare brister i den installationen.

Per72 skrev:
Får man ett överslag mot plåtchassit och apparaten står på nåt som är jordat borden den lösa ut. !
Går inte säkringen då?

Nej mig veterligen finns det inga fel men det är ju lite utbyggt efterhand osv. Det är ojordat överallt förutom 2 uttag i köket samt källaren.

Jag har funderat på att byta central till en med automatsäkringar istället. Finns det några fördelar med det förutom den uppenbara med automatsäkringarna?

Ursäkta för ot.

Ska självklart inte byta centralen själv föresten.

LUDDET skrev:
Går inte säkringen då?
Kanske. Det beror på hur pass väljordat underlaget är. Säkringen går om strömmen når upp till sisådär 20 Ampere. Chansen är mycket större att det börjar brinna och/eller att någon blir elektrifierad än att säkringen går i en sådan situation.

En jordfelsbrytare bryter redan vid 0,03 Ampere i samma situation. Oftast något lägre. Alltså närmare en tusendel av den ström som krävs för att säkringen ska gå.
Då undviker man både brand och hjärtflimmer.

MagnusSt skrev:
Men vad innebär det att installera en Jordfelsbrytare i ett gammalt hus? Mitt hus är byggt 1965 och har el därefter. Hur mycket behöver bytas? Byter man hela centralen eller vad rekomenderar ni? Har ni några riktpriser?
Om man väljer att lägga hela centralen bakom en jfb (med dom nackdelar det innebär) kan man lösa det enkelt med att sätta en kapsling på sidan om med en 4-polig jfb. 2tim jobb + ev felsökning. Detta förutsätter att det finns en "riktig" jord och nollskena (saknas i vissa äldre centraler). Vill man dela upp centralen på fler jfb (jag förutsätter att det är en diazedcentral) blir det lite komplicerat. Eftersom man då kan behöva kapa fasskenor m.m. så faller produktansvaret på installatören. Jag iallafall säger nej till såna jobb. Vet inte hur övriga installatörer här på forumet gör. Förmodligen säger dom nej.

Det bästa är att sätta upp en ny normcentral där man enkelt kan fördela grupperna på olika jordfelbrytare. Kostar en slant att byta men det blir bra. Jag brukar rekommendera detta. Inte bara för att jag har en firma. Dom flesta blir riktigt nöjda när det väl är gjort. Ca 4-5tim jobb för en erfaren elektriker + ev felsökning.

MagnusSt skrev:
Nej mig veterligen finns det inga fel men det är ju lite utbyggt efterhand osv. Det är ojordat överallt förutom 2 uttag i köket samt källaren.

Jag har funderat på att byta central till en med automatsäkringar istället. Finns det några fördelar med det förutom den uppenbara med automatsäkringarna?

Ursäkta för ot.

Ska självklart inte byta centralen själv föresten.
Flerpoliga automatsäkringar för trefaslaster är väl trevligt. Höjer kanske säkerheten en smula för just dom apparaterna. Men vad jag vet är det inte brukligt att byta ut en central med smältsäkringar mot en ny med automatsäkringar. Jag är dock ingen elektriker.

Om du ber en elektriker sätta in en jordfelsbrytare så kommer han att sätta jordfelsbrytaren i en liten automatsäkringscentral bredvid din befintliga central.
Om du har någonting som helst inte ska sitta på jordfelsbrytaren (dränkt vattenpump, avloppspump, eller en matning till en central i garaget) så kommer han förmodligen att flytta över dom till nya automatsäkringar som han sätter bredvid jordfelsbrytaren så att allting som är kvar i den gamla centralen sitter på jordfelsbrytaren.

Skulle du vilja flytta över exempelvis trefaslasterna till flerpoliga automatsäkringar i den nya lilla centralen så kan man säkert göra det i samma veva. Men det kostar ju en del extra pengar. Flerpoliga automatsäkringar och jobbet att koppla om är inte gratis.
Att bara installlera en jordfelsbrytare är ganska så snabbt och billigt gjort under förutsättning att det inte finns något jordfel någonstans i din installation som behöver felsökas och åtgärdas.
Att byta ut hela centralen är betydligt dyrare. Det är något som jag eventuellt skulle överväga om jag samtidigt tänkt byta till jordade uttag i hela huset. Inte om jag bara ska komplettera med en jordfelsbrytare.

Det är inget fel på diazed säkringscentral, de tål ofta högre stötström och har en säkring löst ut så ersätter du med en helt ny. Automatsäkringar slits och de ersättar man ju inte varje gång.

Det finns ingen vinst i att bara byta för bytandets skull. Nu har det blivit så att automatsäkringarna är billigare än motsvarande diazed centraler och det är möjligt att bygga in allehanda apparater i normcentralerna så vid nybygge och större ändringar som blir det automater.

Sedan finns det tillfällen då utlösningsvillkoret inte uppfylls med automater, då är man tvungen att använda diazed säkringar.
(Diazed = vanliga smältproppar)

Protte

LUDDET skrev:
Går inte säkringen då?
Det är inte säkert. Det beror på hur hög kortslutningsströmmen blir

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.