Sätter man den nya inomhus tror i alla fall jag att vissa nätägare tar betalt då de inte vinner något på flytten. Fasadskåp är alltid enligt mig en fördel då de är mycket lättare att komma åt.

Nätägaren i mitt distrikt står för kabeln + skydd om man placerar mätarskåpet ute. Grävning får man stå för själv.

elmont skrev:
Huvudsäkringarna sitter normalt vid mätartavlan, förr satte nätägarna i bland upp en SERVICE säkring före mätartavlan och huvudsäkring, den "lådan" har dom (för att slippa underhåll) -där jag känner till- gett bort till husägaren som därmed fått en "onödig" central att sköta. Ofta fortsatte "strömen" till nästa hus från "lådan" ansluten före säkringarna.
Oavsett vad man har fasadmätare eller mätarblock inne och man flyttar på blocket/skåpet så behöver man (behörig installatör) bara göra en anmälan så kommer nätägaren och flyttar samt kopplar in mätaren och om så behövs drar om/skarvar SIN matande kabel.
Normalt tillåter inte nätägaren att någon annan "rör" service ledningen (undantag finns naturligtvis som alltid)
Servis heter det bestämt :) Inte för att jag gillar att märka ord men just den här gången kunde jag inte hålla mig... Sen lådan du beskriver inne hos folk heter väl servisledningssäkring, inte servissäkring...Utan den sitter mig veterligen i skåpet ute i gatan.

I äldre bostadsområden drog ibland "nätägaren" sin kabel till en fastighet och satte upp en säkringslåda där dom (före säkringarna) kopplade vidare till nästa fastighet, så på sånna ställen är det en SERVIS säkring. I nyare anläggningar sitter den mycket riktigt oftast i ett skåp eller på en stolpe.
Ps Jag hoppas att folk förstår vad jag menar trots vissa felstavningar, den förmågan har jag haft i alla tider;)

go_getter skrev:
Servis heter det bestämt :) Inte för att jag gillar att märka ord men just den här gången kunde jag inte hålla mig... Sen lådan du beskriver inne hos folk heter väl servisledningssäkring, inte servissäkring...Utan den sitter mig veterligen i skåpet ute i gatan.
Jag tror det är tvärtom, Servisledn.säk. sitter i kabelskåp/stolpe och ev. servissäk. sitter mellan mätning och servisledn.säkring. Men även jag har fel ibland!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.