Byggahus.se

Om man har en jordfelsbrytare monterad?

1. L
    Medlem Nivå 9
    Om man har jordfelsbrytare i centralen kan ingen människa få livsfarlig ström genom kroppen även om ett ojordat höjle blir strömförande. Är det så?

2. C
    Medlem Nivå 5
    Avleder du strömmen (inte via fas el nolla ) så löser JFB även om din anläggning inte har någon jord.

men den löser inte förrens någon fått sig en pärla, hade du haft jord hade säkringen gått när felet inträffade

3. P
    Medlem Nivå 6
    Jordfelsbrytaren ska lösa ut om du samtidigt står i förbindelse till jord som du har stickorna i uttaget

4. L
    Medlem Nivå 9
    Jag menar endast om man grabbar tag i strömförande höjle och i en jordad grej. Diskbänken t.ex. Att den inte bryter då det går ström i nollan förstår jag ju. Då skulle väl inget fungera?

Men är det så att en missad jordning eller en dålig jordning inte tar livet av mig längre? (om jag som sagt var grabbar tag).

5. C
    Medlem Nivå 5
    Nej, du får max 30milliampere genom dig, sen ska jordfelsbrytaren lösa, inget man bör dö av.

6. L
    Medlem Nivå 9
    Vad skulle en missad eller kanske dåligt ansluten jordning av vägguttag i kök eller andra rum med tillgång till jordade föremål kunna bero på? Tro?

7. J
    Medlem Nivå 9
    Man bör inte dö av 30mA men man kan ev göra det. Men normalt klarar sig en vuxen frisk person. Men 30mA genom kroppen är en rejäl stöt även om den är kort. Normalt anses 50mA vara en dödande dos.

8. J
    Medlem Nivå 9
    En orsak kan ju vara fusk.
    Hur gammal är din elinstallation?

9. L
    Medlem Nivå 9

10. gnistjagare
    Medlem Nivå 5
    Alla hempulare.

11. L
    Medlem Nivå 9
    Det är väl inget "fusk"? Det tjänar dom väl inte på. Det måste väl vara okunnighet. Så dyr är väl inte en jordkabel?

Om nu absolut alla installationer i huset är utförda av icke "hempulare" d.v.s. Personer som är kunniga, behöriga och noggranna. Varför skall man då kosta på jordfelsbrytare?

12. J
    Medlem Nivå 9
    För att jfb skyddar dig om du får en "stöt"... Den skyddar även mot brand.

13. L
    Medlem Nivå 9
    Stöt kan jag ju få om jag är inne och pillar i en lampsockel t.ex. då har jag ingen glädje av en jordfelsbrytare. Namnet på prylen säger väl direkt att den skyddar mot ett fel på jordningen?

14. J
    Medlem Nivå 9
    Nej, jfb skyddar om det går en ström genom nåt annat än fas och nolla. Det behövs ingen jord för att ha en fungerande jfb.

Ja, alltså, om strömmen går från fasen till nollan via dig funkar den inte men går det en del av strömmen från fasen eller nollan till jord t.ex. via dig så lösen den.

15. L
    Medlem Nivå 9
    Strömmen till en lampa går väl genom fas och nolla? Nu börjar jag bli villrådig. Du får gärna bekräfta att du tänkte fel där.