Byggahus.se

Antenn / Data / Tele dragning

1. T
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Håller på och drar el / övrigt i väggarna på tillbygget. En liten fundering som jag vill bolla med er här...
    Tänkte sätta kopplingsdosor på ca 2 meters höjd. Mellan dessa tänkte jag dra 3 st 16mm rör / slang för möjlighet att dra A/D/T kablar i. Mao, tänker låta dessa kopplas / gå i samma kopplingsdosor. Nedanför kopplingsdosorna tänkte jag sätta 1 eller 2 vanliga dosor där det är lämpligt och sedan dra ner det som passar till dessa dosor. Tänkte dra 2 rör mellan dessa dosor och kopplingsdosorna.

Är detta ett OK sätt att lösa det hela på?

Mvh Tobbe G

2. C
    Medlem Nivå 5
    Du kopplar inte A/D/T, så jag tycker inte det är någon bra lösning.
    Dra "stjärnnät", separata rör från dina 1 till 2 apparatdosor till en central kopplingspunkt istället.
    Du kan dra stjärnnät via dina kopplingsdosor som du föreslår, men får nog inte i lika mycket ledning i rören då.

3. E
    Medlem · Nivå 23
    Det finns färdigdragen slang med ALLA trådar som du behöver redan idragna, det finns även system där man har TV, Data, Telefon i samma dosa. Den slangen kostar lite mera men från "centralen" behöver du bara 1 slang till varje plats, inga kopplingspunkter på vägen och inget spill.

4. J
    Medlem Nivå 9
    Jag är lite nyfiken på vad det är för central du menar? Är det en som sköter TV,Data och Telefon och som distribuerar detta i en ledning eller är det 3 separata system? Jag måste beställa grejjer till mitt system snart.. Dax att bestämma sig mao. :)

5. E
    Medlem · Nivå 23
    Det som jag har sålt/använt på våra senaste objekt och som kommer att bli standard hos tex Trivselhus heter CEThome ett E nr är E5186915. Det är tre separata ledningar i samma rör, sök lite så hittar du info på nätet.

6. T
    Medlem Nivå 3
    Jag bygger till existerande hus o har inga planer på att göra några förändringar av tele/data/tv i den andra delen. Därför tänkte jag som jag gjorde ovan, dvs med en möjlighet att dra dem i separata rör den dagen jag behöver dem. Är det helt fel tänkt?
    Mvh Tobb eG

7. E
    Medlem · Nivå 23
    Vissa fabrikat av svagströmsledningar kan vara liiite svåra att dra i så mitt råd är att dra i dem medan du har väggarna öppna, så om det skulle krångla med tråddragningen kan du ju öppna röret och dra "delsträckor". Datakabel, koax eller tele kabel kostar inte så många kr/m så skulle det bli nån bit som inte kommer till användning har det inte så stor betydelse.
    Och ska du bygga ut, så fortsätt med samma "system" som du har.