Byggahus.se

Koppla normcentral

1. A
    Medlem Nivå 4
    Hej,

Jag har en fråga om hur inkommande faser och nolla kopplas i en normcentral.

* Huvudbrytaren har tre poler, en för varje fas
    * JFB har 4 poler, en för varje fas, samt nolla

Min teori är att de inkommande faserna går till huvudbrytaren, sedan ner till JFB som sedan kopplas på fas-skenan. Den inkommande nollan går direkt till JFB och sedan ner till kopplingsplinten för nolla.

Se bild. Är detta korrekt?

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nej. Det där är fel!

PEN ska först till jordskenan, sen går man därifrån via JFB till nollskenan. JFBn ska inte bryta bort skyddsjorden ifrån alla inkopplade saker.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Uppgiferna är inte kompletta. Om det är en nolla så har du även en inkommande jordledare. I annat fall så är det kanske en PEN ledare, i så fall stämmer Mikaels inlägg här ovan.

Jag skriver "kanske" för det måste kontrolleras utifrån var ledaren kommer ifrån, och hur det ser ut där.

4. A
    Medlem Nivå 4
    Elektrikern kommer i morgon. Jag har blivit ombedd att dra 5 kablar från normcentralen ner till mätarskåpet. Jag tror dock att det är 4-ledarsystem i lägenheten så jorden skapas kanske i mätarskåpet? Vi får se...

Men, varför har jag två portar för Nollan i JFB om Nollan skall sluta där och inte dras vidare?

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Nu är jag inte riktigt med på hur du menar. Låter som du möjligen har missförstått Mikael's inlägg.

Att elektrikern har sagt så tyder på att du har ett 5 ledarsystem åtminstonde från mätarskåpet. Om du bara har ett 4 ledarsystem så måste PEN ledaren vara 10kvmm, så det är lämpligt att veta innan man drar trådarna.

6. A
    Medlem Nivå 4
    ok, nu ser jag vad Mikael skrev. sorry...

I det tomma mätarskåpet sticker det ut 4 trådar, tre faser och en nolla (blå), alla är 6mm2. Jorden hämtas från mätarskåpet verkar det som (de andra lägenheterna har jordkabel upp.

Så, om vi nu antar att det är ett 5-ledarsystem, stämmer då skissen ovan? Jordkabeln går ju direkt till jordskenan.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Den tråd som du kallar nolla i mätarskåpet är troligen en PEN ledare, dvs kombinerad jord och nolla. Det är 2 problem med det, dels är den för klen, skall vara 10mm2, dels är det fel färg, den skall vara gulgrön med blå markering i ändarna.

Jag hoppas att du menar allvar med att detta skall kopplas av en behörig elektriker. Efterssom det finns oklarheter så kan det bli väldigt farligt om du kopplar någonting själv här.

Jag vågar inte ha en uppfattning om hur detta skall kopplas på ett korrekt sätt.

8. A
    Medlem Nivå 4
    Ja, en behörig elektriker kommer koppla in det hela (på torsdag). Även jag har mina begränsningar ;)

Mätarskåpet är nytt med ca 10 lediga platser för nya 3-fasmätare. Min lägenhet har ett gammalt en-fassystem idag och kommer plockas bort.

Vid mätarplatserna finns det idag 4 kablar, tre svarta och en blå. Alla är 6 mm2. Om detta är felgjort eller inte vet jag inte men det är så det är gjort. Elektrikern trodde att det var 5-ledarsystem (jag har skickat bilder till honom). Så, han sa till mig att dra ner 5 kablar från lägenheten ner till mätarcentralen.

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    andersw hade ritat in endast en noll-ledare (/PEN), så jag antog (kanske dumt av mig) att det var fråga om ett 4-ledarsystem som skulle utrustas med JFB.

Är det 5-ledarsystem blir kopplingen annorlunda.

Har man 4-ledarsystem kan man byta till 5-ledarsystem, men aldrig åt andra hållet (detta bifogar jag bara som extra information till vem som helst som vill veta) Efter en JFB är det alltid 5-ledarsystem.

10. C
    Medlem Nivå 5
    Inte helt relevant för tråden, men något slog mig precis, när blev det ett krav att PEN-ledaren ska vara 10mm2 eller större. Gick och bytte mätare i somras och jag kan inte komma ihåg något ställe (där jag var tvungen att lyfta skyddskåpan) att PEN var större än faserna.

//J

11. B
    Medlem Nivå 5
    Casca

Kan inte svara på när men det sår i Ssf Elsäk-fs 1999:5

413.1.3.2 resp546.2.1 förutsatt att det är TN system

Rätta mig om jag har fel tack

12. F
    Medlem Nivå 7
    Rätt märkligt att alla nya mätarskåp (tom 25A) är kopplade med 6mm2-ledare från fabrik. Många som byter mätarskåp har ju TN-C-system... Har det något med begränsad längd på ledarna att göra?

13. E
    Medlem Nivå 12
  14. A
    Medlem Nivå 4
    ok, nu var allt klart. Det blev 5 ledare från mätarplatsen upp till min central. Där tog vi bort bygligen mellan nolla och jord.

15. F
    Medlem Nivå 7
    Fel av mig. Gul/grön är 10mm2, resten 6mm2.