Kapsling av elcentral

6k läst  12 svar

1. W
    Medlem Nivå 9
    Hejsan! Bygger och pular i garaget, Nu undrar jag om man kan bygga en egen kapslad elcentral?
    Alltså .....kan man sätta jordfelsbrytare etc på en din-skena och sedan bygga in alltihop i en öppningsbar "låda" ?
    Beröringsskydd? Behöver man kapsla allt separat eller räcker det med en skåpsdörr som går att stänga för centralen?

/Woodrat

2. E
    Medlem Nivå 12
    självklart bara du kan CE-märka produkten...

3. phl
    Medlem · Nivå 14
    Kan du inte bara köpa en billig fulcentral och slippa massa extrema hemmapul?

4. pefo
    Medlem Nivå 10
    Kapslad JFB hos elbutik.se, 280 spänn.

Stänga dörren räcker inte.

5. W
    Medlem Nivå 9

Lite förtydligande

Har redan en elcentral med konventionella poslinssäkringar (proppar) och skall ut från denna till jordfelsbrytare.
    Drar vanlig treledare (3 x 1.5 ) från gamla elcentralen till jordfelsbrytare på din-sken och ev. kapslar jordfelsbrytarna därefter ut från jordfelsbrytarna och vidare in i resp vp-rör. Det hela byggs in i ett trä-skåp så man slipper se "eländet". Borde väl vara ok?

6. pefo
    Medlem Nivå 10
    I så fall får skåpet bara kunna öppnas med verktyg. Tycker dock att det låter som "kvalificerat" hempuleri... :rolleyes:

7. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Nej.
    Köp en kapsling.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Centralen skall vara kapslad med material som är lämpligt både ur beröringssynpunkt och isoölationssynpunkt. Trådaran inne i centralen är bara enkelisloerade. Då måst det finnas en ytterligare sjyddsnivå, antingen ett isolerande hölje eller ett jordat metallhölje.

Trä är inte godkänt som isolator.

Däremot så borde det inte vara några problem att kapsla de olika delarna med resp godkända kapslingar, och sedan bygga in alltihop i ett snyggare skåp av trä. Men då är skåpet bara dekoration. Beröringsskydd måste lösas med godkända material.

Jag blir lite fundersam över din formluering om 3X 1,5 mm tioll jfb och sedan vidare i resp. VP rör. Hur har du tänkt koppla? Är det mer än en grupp som skall ha jordfelsbrytare?

9. W
    Medlem Nivå 9

Mer än en grupp

Japp , hempularen , det är mer än en grupp, jag vill ha dessa separerade då jag lägger kylboxen på en separat och motorvärmaruttaget utomhus på annan grupp dito med uttagen inne i garaget . Således blir det tre separate jfb.
    Vet inte riktigt hur jag skall få till det snyggt med övergången el.slang in i kapslingen men det går säkert at få till , någon som vet?
    Jag skall alltså ut från proppskåp (nu sitter där kabelförskruvning pg 16) vidare till kapsling jfb (vanlig kabel 3 x 1.5 ?) in på jfb och därefter ut genom kapsling och in i el.slang.
    Tacksam för tips!

10. J
    Medlem Nivå 9
    du behöver en 5 ledare om du ska koppla in flera faser. Beroende på säkrings storlek på matande säkring så väljer du kabel area. Matar du från en 10A säkring så är 1,5 kvadrat lämpligt fast då måste du ha en mindre säkringar till dina grupper och till t.ex. motorvärmaren kommer det inte att räcka.

Du måste börja här för att vi ska kunna hjälpa till med dimensionering:
    -Vad har du för matande säkring?

11. W
    Medlem Nivå 9

Förtydligane

Jag har ett separat proppskåp i garaget.
    Varje grupp har en 10 Amp "propp".
    Jag kommer att från resp. 10 Amp. säkring gå till 3 separata jfb. Från resp jfb kommer jag att gå till olika förbrukare .
    Förbrukare 1: Uttag utsidan garagevägg till bla motorvärmare
    Förbrukare 2: Eluttag inne i garaget
    Förbrukare 3: Frysbox
    Kabel till resp förbrukare är nolla + fas + jord , alla 1.5 mm kabelarea.
    Borde väl funka?

12. P
    Medlem Nivå 10
    Se bara till att faserna kommer från samma grupp, dvs F1, F2, F3- normalt en lodräd "kolumn" i en Diazed ("propp")-central.
    Annars kan de inte dela samma nolla och jord. Det finns en del trådar i forumet om detta. Det du pratar om är att sätta ytterligare en "undergruppcentral" med jfb, möjligen krävs även säkringar där för att få göra detta. (Att dra ut en trefasgrupp och dela till enfasgrupper i en dosa är normalt inte ok)

Men varför inte helt engelt sätta jfb intill den gamla centralen och dra 3st EKLK eller EKK därifrån. Varför VP-rör om det är en befintlig byggnad. Och varför 3st JFB ?, ok att kanske frysen skall ha en egen, men varför inte sätta en 3-polig jfb på hela den gamla centralen, (och möjligen då ha en extra personskyddsbrytare på frysen separat)

13. W
    Medlem Nivå 9

Så får det bli

Jag går från propp 1 (fas1) till jfb nr 1 och tar med mig nolla och jord i en 3x1.5 mm EKK.
    Jag går från propp 2 (fas2) till jfb nr 2 och tar med mig nolla och jord i en 3x1.5 mm EKK.
    Jag går från propp 3 (fas3) till jfb nr 3 och tar med mig nolla och jord i en 3x1.5 mm EKK.

Kopplar sedan jordfelsbrytarna till resp förbrukargrupp.
    Kapslar jorfelsbrytarna med normkapsling.

Alltihop hamnar dolt i väggen i en "trälåda" med dörr.

//Rat

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: