6 102 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Komplettera med jord i rör
Funderar på att fixa till ett kök där hälften(!) av vägguttagen är petsäkra. Alltså måste jag dra fram en gul/grön FK. Men, behöver jag nu tänka på dimmentionering eller är det ok att trycka in en gul/grön om den verkar få plats i röret. Jag menar den gul/gröna och den "blå" kan ju knappast leda mer tillsammans än vad den "blå" kan idag, utan att proppen går.
Så frågan är helt enkelt om man måste räkna med skyddsjorden då man dimmentionerar?
Så frågan är helt enkelt om man måste räkna med skyddsjorden då man dimmentionerar?
??? Vad har petsäkra uttag med jord att göra??
Normalt drar man ur de tråd som ligger sammtidigt de nya åker i då det brukar vara svårt att få i en dragfjäder i ett rör det redan ligger tråd i.
Normalt drar man ur de tråd som ligger sammtidigt de nya åker i då det brukar vara svårt att få i en dragfjäder i ett rör det redan ligger tråd i.
jo kabeln e nästan gratis.... 
Är det snik renovering så drar man i en jordkabel, annars byter man allt.....
Är det snik renovering så drar man i en jordkabel, annars byter man allt.....
jag har då i de flesta fall lyckats dra i upp till 2 kablar extra i ett 16MM VP med en nylondragfjäder
Finns redan FK i rören behövs ingen dragfjäder (normalt), Man kopplar ur de gamla FKna. Och använder dessa, alt. en av dessa som dragtråd. (Dvs fäster de 3 nya FKna i ändan på en av de gamla och drar genom tre nya (Blå+Brun/Svart/Grå + Gul/Grön) när man drar ut de gamla... Att försöka pilla in en dragfjäder i bland bef. FKn är bara besvärligt. Den urdragna FKn kan man ju återanvända till "nästa" uttag om man är snål. (Och den är felfri).
Men frågan gällde väl dimensionen på skyddsjorden, och den skall helt enkelt ha samma dimension som de andra . Är fasen och nollan 1.5mm2 skall skyddsjorden också va 1,5mm2.
Skyddsjorden skall normalt inte leda ström alls, det är bara om det blir fel i utrustningen och tex det skyddsjordade höljet får kontakt med en fas som det kommer att gå någon ström i skyddsjorden att tala om. Och finns JFB kommer den omedelbart att bryta den strömmen, alt kommer säkringen att smälla om det blir tvärkortis.
Men frågan gällde väl dimensionen på skyddsjorden, och den skall helt enkelt ha samma dimension som de andra . Är fasen och nollan 1.5mm2 skall skyddsjorden också va 1,5mm2.
Skyddsjorden skall normalt inte leda ström alls, det är bara om det blir fel i utrustningen och tex det skyddsjordade höljet får kontakt med en fas som det kommer att gå någon ström i skyddsjorden att tala om. Och finns JFB kommer den omedelbart att bryta den strömmen, alt kommer säkringen att smälla om det blir tvärkortis.
Klicka här för att svara