El till två friliggande extra hus

3k läst  11 svar

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Bygger en gäststuga bredvid en hobbyverkstad, ca 70 meter från huvudbyggnaden. Idag finns el till hobbyverkstaden via en EKKJ 3x2.5/2.5 som är avsäkrad med 16 A + jfb i huvudbyggnaden. Förmodar det vore bättre med en gruppcentral med jfb i vardera gäststugan och verkstaden. Behöver jag dra separat matning hela vägen från huvudbyggnaden för de två centralerna, eller kan matningen gå via verkstaden till gäststugan? Vilka kabeldimensioner bör bli aktuella? Bör jag välja 4-ledare (PEN) eller 5-ledare (PE + N). (Inkommande servis och kabel mellan fasadmätarskåp och huvudcentral är 4x10).

Mvh Lasse

2. G
    Medlem Nivå 2
    Detta måste en elektriker räkna på vad gäller utlösningsvilkor etc. 70m är de ganska lång sträcka.

3. S
    Medlem Nivå 6
    Det bör gå bra med en EKKJ 5g6 eller en EKKJ 4x10. Själv skulle jag välja 5-ledaren. Men nån som har ett dimensioneringsprogram får räkna på det. Fast om du tänker säkra av kabeln i en central i huvudbyggnaden med 16A så kan jag nästan garantera att det går.

4. L
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!

Undrar fortfarande om jag måste ha separat kabel till respektive hus, eller om jag kan gå via det ena husets till det andra?

Är det att föredra att säkra kabeln i huvudcentralen istället för att gå direkt (t.ex. från fasadmätarskåpet)?

5. E
    Medlem · Nivå 21
    Om du har en kabel som är grov nog kan du gå från hus till hus, hur grov den behöver vara bör man nog avgöra på plats men troligtvis är en PEX 5x6 ett bra val. Då kan du ( om du har ett mätarskåp för max 25 A) gå direkt från plinten i skåpet till det ställe du vill. I vissa skåp kan man även sätta in en säkring och säkra av en utgående kabel om man så vill.

6. L
    Medlem Nivå 1
    Jag förmodar att PEX kabelns nolla och jord gemensamt läggs på "PEN" plinten i skåpet och att därefter har jag ett 5-ledarsystem. Vilket då innebär att nolla och jord hålls åtskilda i centralerna i mina hus. Rätt uppfattat?

Finns det någon finess med att avsäkra kabeln i huvudcentralen, som förseslogs i ett inlägg?

7. E
    Medlem · Nivå 21
    På första, ja.
    Finessen är att man kan bryta spänningen till den "nya" anläggningen, samt att man kan säkra den "under" huvudsäkringen så om du får nått fel på den "nya" går den mindre säkringen och din huvudsäkring är hel så resten av din anläggning fungerar.

8. V
    Medlem Nivå 7
    Om man skall lägga flera centraler i serie med grov kabel tex 6 eller 10 kvadrat.
    Vad är rätt att göra när det gäller vidarekoppling till nästa central?
    Jag har sett att man ofta kopplar vidare från huvudbrytaren till nästa central men det blir ganska trångt med två grova ledare i vissa anslutningsklämmor på huvudbrytaren då.

Bör man inte ha en plint i centralen att koppla vidare på?

Eller skall man ha en kopplingsbox före centralen där man grenar av till nästa?

9. S
    Medlem Nivå 6
  10. L
    Medlem Nivå 1
    Tänkte eventuellt använda E9790750 SE-N1XV-R F3 5G6 (som bl.a. elmont rekomenderat i tidigare diskussioner). Har också sett något inlägg om att denna inte kan förläggas direkt i mark. Är detta riktigt?

11. E
    Medlem · Nivå 21
    Den är enligt produktbladet godkänd för förläggning i mark:
    För fast förläggning inomhus och utomhus och också i mark.
    Högsta tillåtna ledartemperatur i kontinuerlig drift +90 °C och +250 °C vid kortslutning (max. 5 sek).
    Lägsta kabeltemperatur vid förläggning och handling 0°C, med försiktigt hantering -10°C.
    Minsta böjningsradie är 12xD (D=kabeldiameter) under installation och 8 x D i slutmontage.
    Högsta tillåtet dragkraft A x 50 N/mm² (A= tvärsnittarean av ledarna tillsammans).

12. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Det finns huvudbrytare med större anslutningsklämmor där man rymmer 2 grova, t.ex. hagers 80 A. (lika stor som 40 A)

Protte

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: