6 896 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Relä för motorer
Vad finns det för alterantiv för relästyrning av motor? Motorn är 220V en-fas, och ansluter med vanlig propp. Jag skall erkänna att jag inte vet motorns effekt, men gissar på ca 50VA. Den sitter idag på en pelletsbrännare med relä inbyggt, men jag vill koppla in fler saker och inte slita på brännarens relä. Någon sorts slav-relä alltså.
Idéer?
Idéer?
Jag surfade in på Elfa, och de hade en 3kW kontaktor med 3 poler för AC och motorer, kostade 340:- + moms. Inte farligt alls. Skall kolla vidare på kontaktor, tackar för tipset.
En sån flerpoliga kunde ju va bra, borde ju bara vara att byta pol om det skulle brinna?
En sån flerpoliga kunde ju va bra, borde ju bara vara att byta pol om det skulle brinna?
AC-1 = Resistiv eller svag induktiv last
AC-2 = Start av släpringade motorer
AC-3 = Direktstart av kortslutna motorer, urkoppling under drift, Y/D start.( det är denna du ska ha)
AC-4 Direktstart av kortslutna motorer, reversering, motorströmsreversering och joggning.
AC-2 = Start av släpringade motorer
AC-3 = Direktstart av kortslutna motorer, urkoppling under drift, Y/D start.( det är denna du ska ha)
AC-4 Direktstart av kortslutna motorer, reversering, motorströmsreversering och joggning.
Klicka här för att svara