Vad finns det för alterantiv för relästyrning av motor? Motorn är 220V en-fas, och ansluter med vanlig propp. Jag skall erkänna att jag inte vet motorns effekt, men gissar på ca 50VA. Den sitter idag på en pelletsbrännare med relä inbyggt, men jag vill koppla in fler saker och inte slita på brännarens relä. Någon sorts slav-relä alltså.

Idéer?
 
Om det finns poler lediga på brännarens relä kan du ju helt enkelt fixa ett spegelrelä som kontrollerar motorn... observera då att reläerna gör tillslag samtidigt ... men det kanske var det du ville ?
 
Helst ville jag nog utnyttja brännarens relä endast för styrning, jag har redan bränt ett relä där. Även om de är utbytbara, så...
 
Skulle inte en helt vanlig kontaktor göra jobbet rätt snyggt eller tänker jag snett iom febern?
 
johanfa skrev:
Om det finns poler lediga på brännarens relä kan du ju helt enkelt fixa ett spegelrelä som kontrollerar motorn... observera då att reläerna gör tillslag samtidigt ... men det kanske var det du ville ?
Vad är ett spegelrelä?
 
Han menar nog samma sak som slavrelä styrt av en kontakt på det inbyggda. Då kan man anpassa belastnings och brytförmågan efter den last man ska styra och sliper äventyra det inbyggda.
 
mats_o skrev:
Skulle inte en helt vanlig kontaktor göra jobbet rätt snyggt eller tänker jag snett iom febern?
Vad är då en "helt vanlig kontaktor"?
 
Kontaktor brukar man kalla en undergrupp av reläer som är konstruerade för att klara att bryta höga strömmar.
 
pefo skrev:
Han menar nog samma sak som slavrelä styrt av en kontakt på det inbyggda. Då kan man anpassa belastnings och brytförmågan efter den last man ska styra och sliper äventyra det inbyggda.

Det är alltså ett annat namn för hjälprelä. I såfall förstår jag
 
Jag surfade in på Elfa, och de hade en 3kW kontaktor med 3 poler för AC och motorer, kostade 340:- + moms. Inte farligt alls. Skall kolla vidare på kontaktor, tackar för tipset.

En sån flerpoliga kunde ju va bra, borde ju bara vara att byta pol om det skulle brinna?
 
Kom ihåg att titta på effekten för rätt belastningsklass om du skall köra en motor, dvs AC2, AC3 eller AC4. Nu var det väl en ganska klen motor tyckte jag mej se.
 
Du råkar inte veta vad de olika belastningsklasserna betyder i detalj?
 
AC-1 = Resistiv eller svag induktiv last
AC-2 = Start av släpringade motorer
AC-3 = Direktstart av kortslutna motorer, urkoppling under drift, Y/D start.( det är denna du ska ha)
AC-4 Direktstart av kortslutna motorer, reversering, motorströmsreversering och joggning.
 
Många tack, Korven! AC-3 stämmer på pricken.
 
-MH- skrev:
Många tack, Korven! AC-3 stämmer på pricken.

Varsågod!!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.