Två olika fasledare i samma kopplingsdosa?

8k läst  13 svar

1. A
    Medlem Nivå 4
    Hej,

Jag har en infälld kopplingsdosa med en matning från centralen (jord, nolla, fas). Det är en hel del saker inkopplade via denna dosa och det kan hända att säkringen inte orkar med. Så, mina tre följdfrågor är:

1) Är det ok att dra ytterligare en fasledare till dosan och på så sätt kunna säkra av med ytterligare en säkring?

2) Om så är fallet, måste jag dra in tre ledningar (jord, nolla och fas) eller räcker det med fasen? Det kan bli svårt att få in fler ledningar eftersom det är en 16mm VP och jag får inte ha 6 ledningar i den.

3) Måste jag isåfall använda en annan fas än den som redan finns, för att inte belasta nollan för mycket?

Mvh
    /Anders

2. phl
    Medlem · Nivå 14
    Det korta svaret är: Nej, det är inte tillåtet.

Sedan kommer en dröse svar snart säga att ja, men under ditt och datt betingelser kan det gå. Detta har ältats i många trådar i elforumet, om du är nyfiken på vad diskussionen brukar mynna ut räcker det nog med att bläddra tillbaka några sidor i elforumet för att få hela historien om och om igen ;)

3. F
    Medlem Nivå 4
    Om du har en fas till säg 2 lampo0r och 3 uttag, om du sedan tycker att det blir för stor belastning på denna säkring så ska man inte dra en ny fas från en ny säkring i samma rör för att dela upp belastningarna, det räknas då inte som en grupp, hade du haft 2 st element som kopplas 2 fas då har man 2 faser från 2 säkringar i samma rör, med samma ev nolla och samma jord.

För att svara på original frågan så håller jag med phl.

Vidare till andra saker!

4. A
    Medlem Nivå 4
    ok...

men varför är det inte tillåtet. Vad är risken med detta. Om jag har en F1 och en F2 + nolla och jord borde det inte innebära större risker än en spiskoppling. Är det bara för att risken är stor att en elektriker "tror" att ledarna är strömlösa om han bryter en brytare utan att veta att det faktiskt är två brytare?

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Detta ämne har diskuterats i ca 30 trådar senaste året, i något olika uppenbarelser. I första hand sök!

Denna tråd har som jag ser det drivit iväg med en mängd missförstånd ang. TS fråga. Jag rensar därför lite så vi slipper tugga om de senaste 30 trådarna i ämnet.

SOm PHL skriver, korta svaret NEJ.

Om man tolkar vad som är skrivet tidigare:

Självklart får man ha flera faser i ett rör om de går till en apparat som behöver mer än en fas. Problemen uppstrår om man skall dela upp faserna till enfas apparater eller ännu värre blandade tre fas apparater och enfas apparater. Då får man i vissa fall ha mer än en fas, det är ett antal kriterier som skall uppfyllas, bla. skall det märkas tydligt i både central och dosor att det finns mer än en fas. Säkringen skall (i de flesta fall) vara flerpolig, och man måste ha koll på vilken typa av apparater som kan komma att kopplas in på uttagen (om det finns fasförskjutande belastning). Det finns troligen fler synpunkter på detta om ni läser i de gamla trådarna.

En sak som inte har synts i någon tråd hittils är exakt hur en sådan märkning skall se ut.

Det som trådskaparen vill göra kanske är godkänt, men det är något som du troligen måste ha en elektriker att avgöra på plats. Det finns inte tillräcklig information här i forumet (trots >30 trådar i ämnet) för att göra detta på ett korrekt sätt som hempulare. Det handlar alltså om extrem överkurs.

Som svar på frågan nr 3. Självklart måste de komma från olika faser, annars överbelastar du nollan.

6. A
    Medlem Nivå 4
    ok, jag ha rinte tänkte göra detta själv, men jag håller på att renovera och inser nu i efterhand att jag kan ha tänkt fel när jag fick hjälp med elen. Anledningen till frågan är om jag kan slippa riva upp väggar igen och dra om rör osv...

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Är du säker på att det blir för stror belastning då?

I princip är det bara i köket på en normal villa som man kan få större problem med belastning av säkringar.

8. P
    Medlem Nivå 10
    Litet eftertanke: För att flera fasledare skall kunna "dela" samma nolla (Blå FK), så krävs att dessa faser är "olika", dvs F1, F2, F3. (Och de är de ju inom en "grupp"). Detta för att strömmen i nollan inte skall överstiga fasströmmen. Vid absolut jämn last i faserna inom gruppen kommer ingen ström att flyta i nollan, och vid max obalans kommer inte heller då strömmen i nollan att överstiga max fasström.

Om man istället tar F1 +F1 från två grupper och säkrar dessa 10A kommer 20A att kunna gå i nollan...Inte bra....

Samma resonemang gäller skyddsjorden förstås....

En GRUPP består alltså av ALLA TRE FASERNA, annars är det ingen grupp.

Det känns spontant "osnyggt" att tex dra fram en grupp N+PE+3Fas och sedan fördela dessa i separata enfasgrupper, men rent Amperemässigt fungerar det, må vara mot regelverket. Risken är tex att man kopplar ur det man tror är en enfasgrupp och bryter även nollan man tror går från gruppcentralen, och därmed bryter även nollan till den spänningssatta kvarvarande fasen. (Men visst sparar man några meter blå FK)

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Och om det misstaget går att göra så har man inte gjort en korrekt märkning vid installationen. Dvs då var det felgjort från början.

10. P
    Medlem Nivå 10
    Japp, försökte bara tänka mig ett exempel... Men om man installerar en "under"-gruppcentral i "förgreningsstället" borde det vara tillåtet.

11. J
    Medlem Nivå 2
    Kan du förklara varför säkringen skall vara flerpolig. De allra flesta säkringar är inte godkända för avskiljning
    och kan därför inte användas för att göra en krets strömlös vid underhåll.
    Sen håller jag i övrigt med dig i vad du skriver.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Kravet är ställt av elsäkerhetsverket, och det finns långa diskussioner i åtskilliga trådar här om varför, även inlänkade pdf dokument som utreder frågan (utan att komma till entydigt svar på varför).

Jag tror att du har fel om att de flesta säkringar inte är godkända för avskiljning, de flesta som tillverkas av kända fabrikat idag är godkända för som avskiljare (enl. uppgifter från behörig elektriker i tidigare tråd här, själv vet jag inte).

13. F
    Medlem Nivå 7
    Så vitt jag vet så kallas även 1-fasgrupper för "grupp".

14. M
    Moderator · Nivå 17
    Kravet på flerpolig brytning gäller inte om man har JFB på centralen även om det fortfarande är en synnerligen god ide. Anledningen är att man inte ska råka bryta ifrån den ena fasen och sen vara och pila i dosan och upptäcka att den andra fortfarande var spänningsförande

Sökfunktionen hittade även detta
    Reglerna säger så här:

Du får dra två faser till två olika grupper i rör från centralen till en kopplingsdosa (den första efter centralen) där du måste splitta dom. Du får inte ha två olika faser i apparatdosor. I centralen ska du ha antingen tvåpolig säkring (som bryter båda faserna samtidigt) eller i sista hand en jordfelsbrytare. Både i centralen och i kopplingsdosan ska faserna märkas upp ordentligt så att förväxlingsrisk inte föreligger.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: