13 450 läst ·
18 svar
13k läst
18 svar
Hur dra telefon och antennkabel i flexslang?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 189 inlägg
Satte lite drickan i halsen, men jag tänkte väl del, valde EKK bla för att man får förlägga den både öppen och i rör.elmont skrev:
Skälet var smidighet; från undercentral i källartak några meter och sedan upp i slang i ett schakt till ett vägguttag på första våningen. Jag rekommenderar inte att dra EKK om man har rör/slang hela vägen, även om det skulle vara lagligt.
Annars kan man väl skala EKRK den biten den skall gå i rör eller, är det helt förbjudet? Har i alla fall sett behörig elektriker göra så, men det behöver ju inte vara hela sanningen.
Finns ju ett litet problem med EKK i rör... mycket svårt eller omöjlig att få ur efter några år då plasten blivit lite hårdare om röret är lite längre och har några böjar. Har råkat ut för det några gånger och man blir bara förb......
I 20mm rör kan man nog lyckas övertyga även en EKK. På jobbet drig elektrikern ut 30 år gammal kabel ur rör.
Undvik silikonsprey, de kan härda med tiden. De vattenbaserade gelerna ska gå bra att dra ut om man återfuktar (blåser vatten genom röret. Teflon har jag hört elektriker säga bra saker om långtidsegenskaperna på.
Undvik silikonsprey, de kan härda med tiden. De vattenbaserade gelerna ska gå bra att dra ut om man återfuktar (blåser vatten genom röret. Teflon har jag hört elektriker säga bra saker om långtidsegenskaperna på.
Klicka här för att svara