13 544 läst ·
5 svar
14k läst
5 svar
Vad är det som styr storleken på huvudbrytaren?
Vad är det som styr hur många ampere huvudbrytaren i centralen ska ha. Är det matande säkring i servisen eller är det säkringarna efter huvudbrytaren i centralen. Hur räknar man ut hur många ampere en JFB behöver vara på och vad är det som styr storleken på den? Har alltid undrat över detta.
/el3an
/el3an
I princip säkringarna (och i viss mån ledningarna) som sitter tidigare "i kedjan".
Dessa sätter ju gränsen för hur många ampére som din utrustning skall kunna hantera. Sedan finns det även normer/regler för vilka krav utrustningen skall klara av.
Dessa sätter ju gränsen för hur många ampére som din utrustning skall kunna hantera. Sedan finns det även normer/regler för vilka krav utrustningen skall klara av.
Det är just det jag vill veta, varför har man 40 A vid 25. Hur har man kommit fram till den uppgiften. Står det i någon standard att "så här ska det vara punkt slut (för att någon hade lite att göra den dagen och hittade på lite saker)". Eller finns det någon beräkning både för Huvudbrytare och JFB.
Jag vet inte om det står i nån standard, men oavsett det så fungerar det hyfsat för det är inte så vanligt med sönderbrända huvudbrytare. För det är med huvudbrytare som med det mesta inom el branschen att har man tex. en huvudsäkring på 25 A kan den momentana strömmen uppgå till det dubbla och så ska apparaten även klara ev. kortslutningsströmmar som kan vara över 100 ggr så stora utan att gå sönder.
Så jag tror att tillverkarna för att slippa "klagomål/reklamationer" använder lite "överdimmensionerade" grejer.
Så jag tror att tillverkarna för att slippa "klagomål/reklamationer" använder lite "överdimmensionerade" grejer.
Det viktiga är brytförmågan. Att man vid hög belastning kan bryta utan att man får kvarstående ljusbågar. Nu har vi ju lyckligtvis växelspänning så problemet blir mindre men ändå. Varaktigheten vid kortslutningströmmar skall, om anläggningen är bra dimensionerad, vara väldigt kort så det problemet är inte av väsentlig betydelse.
Klicka här för att svara