gnistjagare skrev:
"Där tvistar de lärda". Norrmännen har faktiskt inskrivet att plastslang skall jordas. De har visat sig att vissa plaster fungerar ledande.
Har du något exempel på en plastslang som har lägre resistans än marken den är förlagd i? Det enda jag kan tänka mej är en med ett ledande material armerad slang. Tror inte att man normalt använder en sådan för vattenservicen.

p3C skrev:
Jag har för mig av vid något seminarium jag deltagit i om pot-utjämning sas det att inkommande plaströr skulle kopplas till jordskenan.
Man jag kan inte hitta något i föreskrifterna som säger så.
Nä, där verkar man bara tala om metalliska rör.

pefo skrev:
Har du något exempel på en plastslang som har lägre resistans än marken den är förlagd i? Det enda jag kan tänka mej är en med ett ledande material armerad slang. Tror inte att man normalt använder en sådan för vattenservicen.
Jag har inget konkret exempel. Men för 3 veckor sedan gick jag en kurs om PUS, läraren berättade då om norrmännen med ett stort skratt som följd. Han sa då att detta är även på tapeten i Sverige. Får nog vara benägen att hålla med denna i sitt resonemang att vi i Sverige i bland har lite för hög tro på vår egen elsäkerhet/standard.

gnistjagare skrev:
Jag har inget konkret exempel. Men för 3 veckor sedan gick jag en kurs om PUS, läraren berättade då om norrmännen med ett stort skratt som följd. Han sa då att detta är även på tapeten i Sverige.
Intressant! Kan du redogöra för vad som var skälet till varför jordningen skulle göra någon skillnad. Nånting måste han väl ha sagt?

pefo skrev:
Intressant! Kan du redogöra för vad som var skälet till varför jordningen skulle göra någon skillnad. Nånting måste han väl ha sagt?
Precis som jag skrev tidigare så fungerar vissa slangar ledande. Dom är väl som en halvledare? Ska jag vara ärlig var jag inte intresserad av att gå in i en diskussion med en person som har en kompetens som väl översteg min.
Att titta på plasters ledande egenskaper får tillhöra de högre studerande.

Tja, det går ju att göra vissa polymerer ledande genom att dopa dem ungefär som med kisel och andra halvledarmaterial. Men varför använda en sådan plast till något så trivialt som en vattenledning? Får väl släppa detta då.

Vad är då skillnaden på medialåda och telelåda?

/L

medialådan brukar vara större eller vara förberedd för mera prylar än bara telefon

Man kanske skulle kunna tänka sig följande: Blixten slår i marken och kommer farande mot huset i det ledande vattnet i ett plaströr förlagt i torr jord. Om det då sitter en jordklämma runt plaströret så KANSKE den slår igenom plasten där istället för på något annat godtyckligt ställe i kåken såsom duschen tex. Fast jag skulle nog skarvat i en bit kopparrör i vattenledningen för PU-klämman om man nu är rädd för det scenariot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.