12 091 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Billiga elprylar...
Oj... Kanske dags att reklamera prylare med IP44 som inte är petskyddade? Får man märka saker såpass fel?Apprentice skrev:Jag köpte innan jag blivit elektriker IP44-uttag på Bauhaus för 22:-/st. Jag kollade noga att de var ordentligt märkta och jodå, både CE-märkning och TÜV och UL-godkännanden fanns. När jag kommit hem fick jag dock se att de saknade petskydd och alltså måste monteras på 1700mm höjd samt hade snabbanslutningar i "engångsutförande", inte vad jag hade tänkt, men de var ju iaf billiga.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
IP44 är ju faktiskt "petskyddad" om man tolkar normen som man vill och TÜV är ett av världens strängaste besiktningsorgan. Petskyddad enligt Semko eller Fimko är ju dock strängare och innefattar även ett mekaniskt skydd inne i uttagsbrunnen, så jag tror säkert märkningen är korrekt, men hempularen kan nog gå oviss. Hur som helst suger det att de kränger på en sådana uttag.
Vad använder Du där de syns och sällan används?Roger Spontare skrev:
Och vad använder Du på dolda ställen där de används mycket?
M.a.o. jag blir inte klar över om det är utseendet eller funktionen som är den stora bristen....
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Jag skulle gissa ett anslutningen till spisfläkten är ett snikställe, men dammsugaruttaget i hallen är ett quality-ställe? 305: Din frågeställning är väldigt intressant. Själv kommer jag aldrig mer snika med de personalrabatterna vi har. Inköpspris+5%+moms och firman har nästan 3000 anställda.
Klicka här för att svara