Hej!

Vad göra när man kapat av teleledningen in i huset? När "elektrikern" rev den gamla installationen så var telekabeln tydligen i vägen och blev således avkapat. Det är den äldre varianten med blyhölje och pappersklädda trådar. Jag vet att det bara var två trådar som var inkopplade till uttaget men tyvärr hann jag inte notera vilka förrän uttaget åkte till soptippen och nu har jag 20-30st trådar att välja emellan.
Finns det något sätt att hitta signaltrådarna igen? Är det bara två trådar som är spänningssatta i vanliga fall? Nu är telefonen inte inkopplad hos Telia än men kan det bli krångel om man ringer till dem och säger: "Oh.., jag har kapat av telekabeln.."

Tja lätaste lösningen är ju att låta telia skicka ut en gubbe med tonsändare och hänga på ute i däras skåp. Sen är det ju en smal sak att få rätt på vilken tråd som är vilken.

Det är ganska stor chans att det bara är 2 trådar som är spänningssatta. Fast jag tror att det kan ligga spänning på fler.

Om du skalar försiktigt så kommer du att se att trådarna ligger tvinnade i par. Så du ser vilka 2 som hör ihop.

Var också försiktig så att du inte kortsluter trådarna för länge, eller får koppling mot jord under en längre stund. Detta detekteras inne på stationen, och din linje bryts bort (=ingen spänning ut till den) då kan man få den inkopplad igen av Telia (de kan göra det "remote" tror jag).

Låter skumt att du har en sådan kabel in i huset. Har det varit kontor eller flerbostadshus? Har du ingen telefon idag så kommer det inte ligga spänning på några tråd heller. Bara att vänta tills dess att du har ett abb och då hitta fram det paret som du har signal på. Ligger runt 48V=. Sedan kanske denna borde bytas till lite modernare för att slippa problem i framtiden.

Jag var en gång i en villa som hade haft en gammal tele växel i huset.
Växelen är nu flyttad men man hade inte tagit bort den gamla kablen in i kåken,
säkert 100 par i den och bara ett användes.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.