Undrar hur många spottar jag kan tänkas behöva i följande rum: Badrum 7m2, Entré 8m2, Kök 12m2 och TV-hörna 12m2. Finns väl inget generellt svar på detta men jag behöver nåt att utgå ifrån.

Ett 50-tal så är det inte för lite i alla fall sen med dimmer så blir de:)

Nä knappast 50, beror på vad du är ute efter. En stjärnhimmel med l.e.d. eller städbelysning.

7m2 badrum: Knappast fler än 5 halogen på 20W. (Det blir mer än nog). Det räcker nog med under 25 st.

(I tv rummet räcker det med mysbelysning)

Om du sätter en per 1-1,5 m² så räcker det bra, sedan beror det lite på typ och effekt, så i ditt fall runt 30.
Luckymans gissning tycker jag att du inte ska bry dig om

Nä 50 låter knappast rimligt. Jag hade tänkt mig bad 5,entré 5,kök 6 och tv-hörna 7. I badrum är det belysning i spegelskåpet och i köket sitter det belysning under överskåpen. Låter det rimligt att utgå ifrån detta?

Nänä har själv 42 bara i köket men men.
1 spotlight utanför varje skåpsdörr sen 1 under varje som bänkbelysning, 1 för varje vitrinlucka innuti skåpet, 6 st som allmänbelysning över varje matsalsstol samt 2 som lyser upp whiskyhyllan, 1 dimmer för varje alternativ så blir de kanon, sen ska du ha badrum tv rum samt en hall.
Jag har ingen aning, men somliga kanske trivs och ser bättre ut i mörker;)
Mitt råd, ta inte i för snålt de finns ju dimmers nu för tiden och man behöver ju inte ha alla tända samtidigt

Jag tror inte man bara ska installera spottar som belysning om man renoverar eller bygger nytt. Det kommer kanske en dag då alla tycker spottar är skitfult och då blir det dyrt och krångligt att göra om.
Installera därför även lite vanliga belysningsuttag där du kan sätta dit traditionella lampor.

Själv satte jag spottar i badrummet redan -91 men är tveksam till om jag ska ha det i nya huset. Kanske blir fiberoptik nu istället...

Jo men självklart, över matsalsborden och över fönstren så sitter det vanliga uttag för just bordslampa/fönsterlampa
Men det hala handlade om just spottar.
Förresten kan det vara bra med en lampa utanför ytterdörren me

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.