2 644 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Kabel fråga
Har ett litet förråd/gäststuga där det sitter en central som är matad från husets central har tänkt montera jordfelsbrytare inne i huset men hur blir det då till centralen där ute. Är en ekkj4*10mm2 alltså fyra ledare +skärm imellan centralerna och då måste jag ju även dra fem ledar system ut till den andra centralen visst kan man använda skärmen som Pe ledare då:eek:? och demontera noll skruven i den centralen också.
jag har en liten fundering.. i mitt hus så fanns det redan draget en nergrävd kabel mellan huset och en "lillstuga" ca 50 meter bort, den kabeln har jag inte bemödat mig att byta ut då jag inte orkar gräva utan en minigrävare så det får vänta.. men den kabeln är iallafall en EKKJ 3G2,5 med en biledare som sammanlagt ska ha 2,5mm2 area. lillstugan har en egen undercentral med JFB, och i husets central har jag monterat en C16 3-fas dvärgbrytare för denna matning eftersom det är 2,5mm2.
det jag undrar är ju om man inte måste ha en 4G2,5 istället så att jag har 3 faser och PEN i "trådarna" och att biledaren endast blir en avskärmning, vore inte det bättre? till garaget har jag en lufthängd 4G6+6 och använt biledaren som en skärm, inte som PEN ledare.
jag har inte hittat nånstans att man inte får använda biledaren som PEN, stämmer det?
det jag undrar är ju om man inte måste ha en 4G2,5 istället så att jag har 3 faser och PEN i "trådarna" och att biledaren endast blir en avskärmning, vore inte det bättre? till garaget har jag en lufthängd 4G6+6 och använt biledaren som en skärm, inte som PEN ledare.
jag har inte hittat nånstans att man inte får använda biledaren som PEN, stämmer det?
Om du har 4G6+6
det blir ju då L1 L2 L3 N samt biledaren som jord, inge konstigt med det.
PEN det är ju N och Jord ihop i en tråd om man så säger och då får inte PEN vara mindre än 10mm2
Alltså då blir kabeln minst 3G10+10
det blir ju då L1 L2 L3 N samt biledaren som jord, inge konstigt med det.
PEN det är ju N och Jord ihop i en tråd om man så säger och då får inte PEN vara mindre än 10mm2
Alltså då blir kabeln minst 3G10+10
nej men det är TNC system ut till garaget där det sedan delar upp sig i PE och N
och före kabeln till garaget sitter en C25 dvärgbrytare.
jag skulle kunna göra om det till 5-ledarsystem men det innebär en extra nollplint i husets central, men jag överväger att göra det och då samtidigt dra en 4G2,5+2,5 till lillstugan och ha 5-ledarsystem dit också, då kommer jag ha en liten nollplint i centralen som enbart är till för garage och lillstuga (eftersom dom inte ska gå via husets JFB)
och före kabeln till garaget sitter en C25 dvärgbrytare.
jag skulle kunna göra om det till 5-ledarsystem men det innebär en extra nollplint i husets central, men jag överväger att göra det och då samtidigt dra en 4G2,5+2,5 till lillstugan och ha 5-ledarsystem dit också, då kommer jag ha en liten nollplint i centralen som enbart är till för garage och lillstuga (eftersom dom inte ska gå via husets JFB)
Klicka här för att svara