Är det någon mer än jag som har noterat att fasföljden i perilexuttag verkar ha ändrats någon gång mellan 1970 och 2006.

titta i en gammal kontakt med benämningar R S T och jämför med en ny kontakt med benämningar L1 L2 L3
R sitter där numera L3 sitter, samt och T har ersatts med L1
I andra maskiner verkar det vara så att R S T har blivit omdöpta till L1 L2 L3, vilket känns mer naturligt.

Nu används väl perilex främst till resistiva laster (spisar), men jag har sett perilex i parkeringsgarage (åsögaraget) och på andra platser där roterande trefasmaskiner kan förekomma.

vet någon när och varför detta byte skedde?

Det nya landet EU :mad:

Luckyman, gissar du friskt nu?

det är inte så att du har jämfört en 16 och en 25A kontakt? (det enda som skiljer dom åt är jordstiftet)
men jag vet inte varför det nu skulle finnas anledning att ha olika fasföljd ändå...
men vänta nu.. det blir ju ändå rätt fasföljd..
R S T blir ju samma fasföljd som S T R!
så det kvittar ju för du vet ändå inte vilken av faserna somär R eller S.. du vet bara åt vilket håll magnetfältet snurrar med hjälp av en fasföljdsvisare, så om man flyttar alla faserna ett hack åt höger så är det fortfarande samma fasföljd!

finns det 25A perilex?

Japp!
---------------------------------------------------------------------

Jag får inte det till samma fasföljd:

master_mimer skrev:
titta i en gammal kontakt med benämningar R S T och jämför med en ny kontakt med benämningar L1 L2 L3
R sitter där numera L3 sitter, samt och T har ersatts med L1
Gammal Ny
R L3
S L2
T L1

ok... jag var trött igår kväll... nu när jag läste igenom det en gång till såg jag det, tänkte bara på R-L3 och kom då på att allt kan va flyttat ett hack.. men så va det ju inte..

Jag har nog aldrig sett ett 25A perilex, bara 25A enfas (spisuttag med tre flatstift, sidoinföring underifrån)
men såvitt jag läst är skillnaden att jordstiftet sitte rpå andra ledden bara. (och kanske något grövre stift?)

Var installerar man 25A perilex?

Förresten, varför skull EU ha åsikter om fasföljden i perilex? är det inte en tysk standard?

Förresten varför skulle EU ha åsikter om fasföljden i perilex, r det inte en tysk standard från början?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.