Vet någon om man kan tejpa gulgrön på annan kabelfärg i båda ändar för att slippa byta. Befintlig kabel har röd vit svart svart blå och har använts utan skyddsjord tidigare.

Möjligtvis märka änden med gröngul på ett sådant sätt att man ser vad den har för färg under.
Vad vill du göra, antar att ett modernt motoruttag ska upp på en gammal kabel?

Skyddsjord ska va gulgrön i hela sin längd så NEJ.

Floppman skrev:
Skyddsjord ska va gulgrön i hela sin längd så NEJ.
Om det är fråga om att montera ett nytt uttag/apparat i änden på en befintlig kabel så får jorden ha den färg den har haft från början.
Däremot får man inte nyinstallera en gammal kabel med fel färg i.
Vi ska nog inte vara så kategoriska innan vi har mer fakta från trådskaparen.
Däremot, att tex dra en gröngul slang över en tåt av annan färg är alltid fel.

Skall montera ett vanligt vägguttag där det finns en fyrledare innan men utan gulgrön ledare. Då det är murade väggar tänkte jag vara lat och slippa dra ny kabel.:)

Förlåt men jag stammade visst när jag skrev frågan .Det är fyra ledare varav en svart.

I det läget skulle jag, förutsatt då att kabeln är frisk och oskadad, använda röd till jord och övriga färger efter hur det ser ut i resten av installationen.
Samt då noggrant förvissa mig om att det är rätt kopplat hela vägen till centralen.

Tack. Kablen är inte jättegammal men röd har använts som jord/nolla tidigare och är ansluten i jordplint i centralen.

Baloo02 skrev:
Tack. Kablen är inte jättegammal men röd har använts som jord/nolla tidigare och är ansluten i jordplint i centralen.
Förutsatt att kabeln är installerad senast 1972 så är det helt OK att jorden är röd!

Har du ett elsystem där röd tidigare har använts som skyddsjord, dvs installationen är av äldre årgång så låt bli att tejpa . Finns ingen anledning då röd redan är etablerad som skyddsjord. I annat fall byt ut kabeln.

I nya installationer gäller att skyddsjord vid enkelledare skall vara gul/grön i hela sin längd. 'Tejpa upp' en ledare till gul/grön är i princip bara tillåtet i flerledare med likafärgade ledare. Det är tex INTE tillåtet att tejpa en ledare i en EKK med olikfärgade ledare utan gul/grön med gul/grön tape (om man nu skulle stöta på en sådan).

och det är heller inte tillåtet att tejpa en gulgrön med svart tejp för att ha den som t.ex. tändtråd i en Ekk..

när slutade de med RÖD skyddjord

1972, men det kan förekomma ett eller annat år senare. Antingen så var det tillåtet att använda upp befintliga lager eller också gjorde man det ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.