4 653 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Skattefritt att jobba som elektriker utan licens
Kan inte undanhålla läsarna här vad jag just läste i det senaste numret (2/2008) av "Revisorn Informerar";
Nämligen att inkomst av olaglig verksamhet är skattefri.
Detta torde betyda att den som lägger el utan att ha licens inte heller behöver betala skatt för inkomsten av denna verksamhet. Fängelse kan man ju fortfarande få, men pengarna får du behålla skattefritt.
Snacka om att lagstiftarna motarbetar något som ligger i samhällets intresse, nämligen elsäkerhet. För att nu inte tala om rättsmedvetandet.
Nämligen att inkomst av olaglig verksamhet är skattefri.
Detta torde betyda att den som lägger el utan att ha licens inte heller behöver betala skatt för inkomsten av denna verksamhet. Fängelse kan man ju fortfarande få, men pengarna får du behålla skattefritt.
Snacka om att lagstiftarna motarbetar något som ligger i samhällets intresse, nämligen elsäkerhet. För att nu inte tala om rättsmedvetandet.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Om man nu skall vara petig, så tror jag faktiskt inte att man nödvändigtvis får behålla pengarna. Åklagaren kan välja att begära inkomsten av den illegala verksamheten förverkad.
med tanke på hur ovanligt det är med åtal överhuvudtaget för olaga elinstallationer så finns det troligen ingen statistik på hur vanligt det är med förverkande av inkomnsten från sådan verksamhet.
med tanke på hur ovanligt det är med åtal överhuvudtaget för olaga elinstallationer så finns det troligen ingen statistik på hur vanligt det är med förverkande av inkomnsten från sådan verksamhet.
Om pengarna hade förverkats så hade det hela inte funnits något att beskatta.
I det aktuella fallet försökte skatteverket beskatta vinsten från olaglig försäljning av kabel-tv dekodrar efter det att brottslingen hade fått villkorlig dom och dagsböter. Hovrätten i Jönköping slog emellertid SKV på fingrarna och killen fick behålla hela beloppet ograverat.
Förhoppningsvis var böterna rejäla.
I det aktuella fallet försökte skatteverket beskatta vinsten från olaglig försäljning av kabel-tv dekodrar efter det att brottslingen hade fått villkorlig dom och dagsböter. Hovrätten i Jönköping slog emellertid SKV på fingrarna och killen fick behålla hela beloppet ograverat.
Förhoppningsvis var böterna rejäla.
Jag läste också det där i Revisorn informerar. Men stog det inte också att om man har en laglig verksamhet och bedriver en olaglig verksamhet som är lik den lagliga så kunde de beskatta i alla fall. Det var något sånt drar jag mig till minnes. Vet inte om det är applicerbart på ditt exempel med elknåparen dock.
Äh, ta upp det med prostitution istället där köpet är olagligt men försäljningen är laglig. Det blir nästan roligare då ju *S*
Det blir en helt absurd situation så länge man jämför olagliga och lagliga verksamheter och sen drar in beksattning i det med eftersom beskattningen grundar sig på att lagar följs.
/Kent
Det blir en helt absurd situation så länge man jämför olagliga och lagliga verksamheter och sen drar in beksattning i det med eftersom beskattningen grundar sig på att lagar följs.
/Kent
Jo, det stämmer. Har man redan elfirma så kan man inte köra installation utan licens och slippa skatt. Skulle jag som glad amatör därimot betämma mej för knäcka extra som frilansande elektriker så jobbar jag faktiskt inte svart vilket verkar vara bland det hemskaste man göra i det här landet. Ingen politiker har väl tvingats avgå för att dom lagt ett VP-rör själva?brabyggare skrev:Jag läste också det där i Revisorn informerar. Men stog det inte också att om man har en laglig verksamhet och bedriver en olaglig verksamhet som är lik den lagliga så kunde de beskatta i alla fall. Det var något sånt drar jag mig till minnes. Vet inte om det är applicerbart på ditt exempel med elknåparen dock.
ja men om jag drar el hos grannen, och tar betalt för det, då är det ju både svartjobb och olovlig elinstallation alltså stor påföljd.
om jag däremot inte tar betalt, eller gör arbete åt mig själv, då är det ju bara olovlig elinstallation, alltså mindre straff.
och om en behörig elektriker gör ett eljobb utan att ge kvitto på det så är det ju enbart svartjobb, inte olovlig elinst.
alltså inte lika hårt straff här heller..
om jag däremot inte tar betalt, eller gör arbete åt mig själv, då är det ju bara olovlig elinstallation, alltså mindre straff.
och om en behörig elektriker gör ett eljobb utan att ge kvitto på det så är det ju enbart svartjobb, inte olovlig elinst.
alltså inte lika hårt straff här heller..
Det konstiga är ju att jag som elinstallatör inte har den minsta önskan att göra "svart"jobb det är det sämsta jag kan tänka mig, för är det svart vill kunden betala lite och inget, men han kommer garanterat att ringa och kräva att jag lagar och byter det som ev. går sönder och det gratis. Dessutom är det dyrt för mig att handla, betala hyror och löner mm. med svarta pengar för om jag ska köpa tex. kabel, säljer min leverantör garanterat inget "svart" till mig. Den enda som kan ha nytta av svarta jobb är kunden men inte jag som företagare.
elmont>Inga problem, kunden handlar allt på den lokala lågpris kedjan själv och sen står DU för alla garantier mm *S*
/Kent
/Kent
Precis, svartjobb är ett jäkla påfund! Hur ska en ärlig yrkesutövare någonsin kunna konkurrera med svart dito? Dessutom kan du aldrig kräva ett dyft i efterhand och har heller inga som helst garantier som faktiskt skulle hålla om det skiter sig.
Tycker det är för jävligt när massa folk i ens omgivning håller på och anlitar svart arbetskraft för att få ner priset några hundralappar, men samtidigt är jättemåna om att i övrigt följa de lagar och regler som gäller i samhället i övrigt. Tala om dubbelmoral!
Tycker det är för jävligt när massa folk i ens omgivning håller på och anlitar svart arbetskraft för att få ner priset några hundralappar, men samtidigt är jättemåna om att i övrigt följa de lagar och regler som gäller i samhället i övrigt. Tala om dubbelmoral!
Jäkla elände, inga avdrag för olagliga intäkter eller hur var det nu i rätten om man döms? *S*
/Kent
/Kent
mycke_nu skrev:
En verksamhet som i sin helhet alltid är brottslig kan inte konstituera någon näringsverksamhet. Däremot föreligger i allmänhet skatteplikt för intäkter i bedriven näringsverksamhet även om intäkterna delvis förvärvats på olagligt sätt. Att en viss verksamhet erfordrat tillstånd för att drivas men drivits utan sådant tillstånd innebär däremot inte att verksamheten undgår beskattning.
Skatteverket
Ja, det var därför som SKV förlorade fallet som omskrevs i Revisorn Informerar. Killen hade en T-shirt firma, men rätten ansåg att den olagliga verksamheten (dekoders för kabel-tv) inte kunde anses ingå i denna på ett naturligt sätt. Därmed var det inte näringsverksamhet, och därför skattefritt.Faidros skrev:En verksamhet som i sin helhet alltid är brottslig kan inte konstituera någon näringsverksamhet. Däremot föreligger i allmänhet skatteplikt för intäkter i bedriven näringsverksamhet även om intäkterna delvis förvärvats på olagligt sätt. Att en viss verksamhet erfordrat tillstånd för att drivas utan sådant tillstånd innebär däremot inte att verksamheten undgår beskattning.
Skatteverket
det kan inte räknas som hobby då, om man rånar banker på fritiden?och det kan väl bli skattepliktigt om man går med vinst...
underskott i hobbyverksamhet får man ju "flytta" med till nästkommande år...(ifall det sket sej med rånen)...
underskott i hobbyverksamhet får man ju "flytta" med till nästkommande år...(ifall det sket sej med rånen)...
Klicka här för att svara