Vi har fått reda på från vattenfall att vi ej kan få byggström inom 2 månader.

Går det att påbörja husbygget ändå ? Tex om man har ett dieselelverk ?
Och isånafall, vilken kapacitet behövs?

Går det att göra grunden med elverk ? Samt stomresning ?

Det är en husbyggsats.

Tacksam för tips.

När jag tänker efter vad jag använt för ström till mitt bygge handlar det inte om strömslukande maskiner. När jag gjorde grunden kapade jag kantelementen med en vinkelslip och när vi gjöt så användes en handhållen vibrator. Det som tog mest ström var nog bygglampan när det blev mörkt på kvällen... Du bör lugnt klara dig med ett 2 kW bensin eller dieselverk.

Om inte du ska ha folk som jobbar på bygget för då vill dom nog ha både en barack med ljus och värme samt möjlighet att värma mat och tvätta sig. och ska dom använda mer än en lampa och kunna köra mer än en maskin behövs nog lite mera än 2 kW.

2 kW räcker inte långt, gå upp till 5kW om det är lösligt.
Man lär vilja ha...
Lite belysning och några 500W's halogen drar liksom lite ström.
Några laddare som i och för sig inte drar så mycket.
Kap/ger såg eller en mindre byggsåg som lätt drar 1800W.
Vill man blanda bruk så drar brockan upp emot en 750 W
För stomresning så kanske man vill ha spikpicka och kompresso till den och där är ytterligare en sisådär en 1500W

2 kW lär inte räcka till nej.

/Kent

Finns el kan man använda hur mycket som helst. När man stomrest vill man kanske avfukta och värma och då har vi ytterligare 5-8 kW. Men åter till frågan, att göra en grund. Jag använde vinkelslip för att kapa några kantbalkar. På en månad använde jag nog vinkelslipen en timme =0.7 kWh. Resten av maskinerna är ju dieseldrivna såsom padda, grävare och betongbilen. Nivålasern är batteridriven... För mig hade det varit onödigt att hyra 5 kW verk. Men är man många som jobbar samtidigt och ska ha mycket igång får man ju hyra verk därefter.

Jag hade köpt mig ett 3-fas diesel-elverk på Blocket och kört med. Kräng det sedan igen när du är klar med det, lär bli billigare än att hålla på och hyra. Ta trefas så slipper du stå där som ett fån när någon hantverkare kommer viftandes med handsken ;)

Tänk på att det kan behövas 3-fas tlll byggsågen. Startströmmarna kan också bli rejäla så ta i med marginal.

EDIT: Två själar en tanke, phl

Snailman
Finns ju spikpicka som drivs på gaspatron och batteri, lämplig för stomresning, finns tråd hur man kan köpa från usa billigt.

Ja jag har byggt mitt garage under 10 månader med hjälp av elverk på 2.2 kW. det är faktiskt inte mycket man behöver ström till när man bygger själv. Elverket är endast igång när jag har behövt ström. Man sågar upp vad man behöver några timmar framåt. Är det endast en bräda man skall såga av, så går det faktisk fortare att såga med fogsvansen. Förr byggde man hus utan tillgång till ström, så visst går det. Men att vara hantverkare till andra och då utan ström, kan nog leda till problem.

Räcker 15 000:- för att hitta en bra isolerad dieselverk?
Med inte alltför höga driftkostnader.

Ibland blir man förvånad över hur enskilde personer inom stora bolag kan vara väldigt tillmötesgående...kolla med Vattenfall om dom inte kan starta elleveransen med ett elverk (mot att du tex. skriver på ett 3-årigt elavtal) och ev. en mindre extra avgift.

Försöka kostar inget...tänk på att om du har ett eget eller inhyrd elverk stående på en byggtomt så är risken stor att någon annan tycker att dom behöver elverket mer än du...mao. någon kanske stjäl det.

FLKR

Alltid svårt det där.
Du har ingen granne du kan låna ström av?

Ska du ha hantverkare som bygger?
Bygger du själv räcker ett 2kw bensinverk mer än väl. Du kan köra kap/gersåg, 1-fas byggsåg, betongblandare, vibrator och en hyfsad kompressor för spikpistolen. Däremot kan du inte köra 2 maskiner samtidigt.

Jag gjorde min grund med endast ett 2kw elverk från Jula.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.