Skall till att bygga nytt efter sommaren och vill veta ifall det finns ställen på nätet man kan handla kabel, slang, rör mm till ett bra pris.
Har ju redan en eektriker å så men pga va vissa omständigheter kan inte han ahndla via firman med rabatt.

Så finns de några ställen man kan handla som privatperson?

Mvh Fredrik..

Kan han inte handla via firman med rabatt så misstänker jag att han inte innehar behörighet utan "bara" är elektriker under behörig installatör. Hur ska ni lösa ansvarsfrågan? Vem gör för- och färdiganmälan?

Det finns elproffset.se där du kan knappa in valfritt e-nummer och elbutik.se

Alltså om han inte är behörig att utföra arbetet och det är hans firma som ska "stå" för det, så förstår jag inte varför han inte kan handla materialet där också?

Elektrikern ifråga är min far. Har jobbat som elektriker i 35 år. Har alla behörigheter som finns att få i stort sett och visst kan han stå som ansvarig för huset. Han har dock vart sjukskriven under en längre tid nu tyvärr och har därför inget jobb. därför undar jag om ja kan få tag på billiga elvaror på nätet.

Mvh Fredrik

Helt ok. Men du skrev faktiskt att han inte kunde handla via FIRMAN med rabatt. Nu skriver du att han inte har något jobb. Därför antog jag. Mitt fel.
Kolla upp butikerna jag angav. Det finns fler, men de har jag inte handlat av.

Kan man har flera olika behörigheter på samma gång ?

Räkna ut vilka grejer du skall ha och begär ett pris på de materialet från en elfirma.
Det rör ju sig om 10 tusentals kronor så jag tror att du kan få bra pris om du frågar runt lite.
Ta in priser och jämför med internet.

www.expressel.se & www.elbutik.se känner jag till. Men kolla även priserna på Biltema (FK kabel) & Byggmax. (Apparat & kopplingsdosor).

När man ser att Biltema säljer 100m 1,5mm2 FK för 1,39:- / meter vet man ju att man blir lurad om man köper dyrare ngn annanstans. (Byggmax tar tex 1,89/meter!!!)

Apparatdosorna kostar dock 10:95 på byggmax och expressel 10:80, medan Biltema tar 16:90 !!!!!
Däremot kostar fk'n 2:15/m hos expressel...

Så det verkar som om även "lågprisarna" inte är helt ärliga, de försöker nog gärna ta litet mer än motiverat på varor som kunderna köper "iallafall"....

Men det ger ju iallafall ett riktvärde man skall sikta under för att acceptera vid lite större inköp: (Avrundat)

FK 1,5mm2 : SKALL KOSTA MINDRE ÄN 1:50 / meter .
Apparatdosa: SKALL KOSTA MINDRE ÄN 11:- / st.

Och då pratar vi INKLUSIVE MOMS !!!!!

Man lurar sig ibland som privatperson att det blir så mycket billigare att handla allt själv.
Men räknar man verkligen in alla resor till och från butikerna???

småhandlar man så är man nog torsk men ska man ha en KM FK eller så så :)

Visst lurar man snabbt bort sig på tiden och kostnaden att flänga runt och handla saker och ting. Därför tycker jag postorder i den mån det finns tid att vänta på prylarna, är bra. Frakten är oftast under hundringen. Det kostar oftast mer än en hundring i bensin och tid om man ska hämta upp något själv. Alternativet är att stövla ner till butikerna/firmorna som ligger runt hörnet och betala mer men ändå i slutändan få mer gjort på kortare tid billigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.