3 159 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
El till spis&ugn, framtidsäker?
Vad krävs för en framtidssäker installation till en köks spis och ugn? Ska man ha en trefas grupp och så ett tomrör med dosa för ev framtida bruk eller behöver man ytterligare tomrör? Jag vet inte riktigt om vi ska ha fristående häll eller inbyggd med ugnen.
Annat spisrelaterat man ska tänka på vid nybygge?
Det finn ju allt möjligt idag ss värmeskåp, mikro kombinationer och annat som man kanske måste ha om 10 år.
Just ja, man bör väl ha ett uttag för en ev vinkyl ochså
Annat spisrelaterat man ska tänka på vid nybygge?
Det finn ju allt möjligt idag ss värmeskåp, mikro kombinationer och annat som man kanske måste ha om 10 år.
Just ja, man bör väl ha ett uttag för en ev vinkyl ochså
Tittar just på inköp av en värsting induktionshäll på dryga 7 kW (2x400V, 16A). Dito ugn klarar sig på 230V, 16A. Dundermikron med grill vill ha 230V, 10A.
Det blir alltså 3x400V, 16A plus 230V, 16A (för säkerhets skull, vem vet) till mikron. SAMT nya huvudsäkringar..
Det blir alltså 3x400V, 16A plus 230V, 16A (för säkerhets skull, vem vet) till mikron. SAMT nya huvudsäkringar..
Så, spisen ska ha 3-fas (fast använder bara 2 faser) och ugnen 1-fas. En följdfråga blir väl om man kan köra dom från samma (3-fas) grupp eller om man ska ha en egen grupp för ugnen?
Känns nästan som läge att dra två separata rör till spisplatsen. Och så egna rör till alla andra eventualiteter.

Känns nästan som läge att dra två separata rör till spisplatsen. Och så egna rör till alla andra eventualiteter.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Att dela upp en 3 fas matning till olika typer av apparater är visserligen tillåtet med diverse restriktioner (finn otroligt många trådar om det här). Men det tycker jag att man bara skall ta till som en nödlösning om det är svårt att dra fram separat matning till ugnen.
Rubriken talar om framtidssäker.
Jag skulle nog mena att man bör dra separat matning med tillräckligt grovt rör så att det går att uppgradera till 3 fas matning även av ugnen i en framtid. Däremot så är det nog overkill att dra fram 3 fas matning till ugnen reda idag. Om inte annat så blir det ju i så fall ett periflexuttag till ugnen. Och de flesta ugnar just nu säljs med vanlig stickpropp.
Rubriken talar om framtidssäker.
Jag skulle nog mena att man bör dra separat matning med tillräckligt grovt rör så att det går att uppgradera till 3 fas matning även av ugnen i en framtid. Däremot så är det nog overkill att dra fram 3 fas matning till ugnen reda idag. Om inte annat så blir det ju i så fall ett periflexuttag till ugnen. Och de flesta ugnar just nu säljs med vanlig stickpropp.
Klicka här för att svara