Jag håller på med mitt sovrum, och det börjar närma sig att dra elen. i övriga huset har jag dragit allt och elektrikern har kommit och kopplat in i centralen, det har fungerat bra och jag har frågat honom om jag varit osäker. nu har han passat på att åka på semester en måna, så jag kan inte fråga honom... :-(
jag skall sätta någon form av lampor på varje hanbalk (heter det så??? ) i taket (det gråa på bilden...) jag vet inte vad det blir för typ av belysning (12v eller 240v) så jag tänkte att jag sätter ett lamputag vid varje balk så kan jag ordna till det så sedan. men hur gör jag med tändtråden? går jag från strömbrytaren till en kopplingsdosa (den röda..) sedan vidare till första balken och därifrån till nästa och vidare till nästa etc eller hur fungerar det???
tack så länge...

Jaha, och hur ska man se om du inte bifogar någon bild?

Nej, det är en bra fråga... här är den... skissen är sedd uppeifrån...
tack så länge...

• skiss1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
man går från kopplingsdosan (röd antar jag) sen drar man tändtråd, nolla och jord i en slinga till alla belysningspunkter.

Ska du sätta uttag vid varje hanbjälke så går du med tändtråd, nolla och skyddsjord från uttag till uttag.

Fundera på att om du eventuellt i framtiden vill kunna dela upp belysningen i två eller flera grupper med obereoende styrning (dimning exvis). I så fall kan du dra två eller flera tändtrådar till den röda dosan.

Tack, då var det som jag tänkt mig... finns det något smidigare sätt än att sätta uttag???

Jag har satt dosor i snedtaket vid varje hanbjälke eftersom det i mitt tycke ger mer flexibilitet, men arbetet är i stort sett det samma.

ja, jag måste ju sätta en dosa om jag skall kunna montera ett utag. så det blir väl samma sak... eller??

du behöver itne en dosa vid varje uttag. men en dosa ger dig valmöjlighet i framtiden

Vad sätter jag utaget i om jag inte har en dosa???

Utanpåliggande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.