G
Köper mkt genom nätet.
Men hittar ej någon firma som säljer till skapligt pris.Hade en förut men försvann ut i rymden.
Söker framför allt installationskabel 380 v och uttag.Även 220 v.
Man blir bekväm med internet.

G
Tack o bock.

Phiplex
Återupptar denna tråd ang priser på kabel.
Har idag kollat priset på kabel hos de föreslagna online butikerna/återförsäljarna. Tog FK 2,5 som exempel:

Expressel 0200582 FK 2,5 Brun (hög kvalitet) 4,00 /m inkl = 4,00 kr/m inkl
Expressel ??????? FK 2,5 Brun längd 20meter (hög kvalitet) 40,00 /st inkl = 2,00 kr/m inkl

elbutiken 0200582 FK 2,5 Brun (100 m) 395,00/pak inkl = 3,95 kr/m inkl

Elonline 0403982 FK 2,5 (H07V-R) A-COLLECTION 395,00/pak inkl = 3,95 kr/m inkl

[Hos Voltium hittade jag att 0200582 är ett gammalt E-nr numera ersatt av 0401082 (åtminstone hos Nexan).]

Har på nätet också hittat olika uppgifter från grossisten Ahlsell och blir inte riktigt klok på vilka prisskillnader som finns mellan dels grossist och återförsäljare och dels mellan åren 2007 och 2008.

a) I Ahlsell Elprislista 070701 står

0401082 FK 2.5 BRUN H07V-R (R100m) 27,70 kr/m exkl = 34,63 kr/m inkl
0403982 FK 2,5 BRUN (100M) 23,70 kr/m exkl = 29,63 kr/m inkl

b) I Ahlsell Elprislista 080107 står

0401082 FK 2.5 BRUN H07V-R (R100m) 9,90 kr/m exkl = 12,38 kr/m inkl
0403982 FK 2,5 BRUN (100M) 9,80 kr/m exkl = 12,25 kr/m inkl

Ahlsells priser 2007-07 förefaller ju helt horribla - de är ju en 10-potens fel. Ett halvår senare 2008-01 verkar Ahlsells ha försökt att närma sig till verkligheten, men deras grossistpriser ligger ju fortfarande ca 4 gånger (och i ett fall - Expressel) 6 gånger över återförsäljarpriset till konsument.

Blev lite nyfiken på hur den här branschen fungerar och hittade på nätet (http://www.avropa.nu/upload/Bilagor...-Gruppen/Elmateriel NEA-gruppen prislista.pdf) en uppgift - som gällde fram till 2006-05 - att på en sådan här FK 2,5 kabel kan man få 84% rabatt på listpriset :eek: Då var listpriset 11,60 kr/m exkl och endast 1,86 kr/m exkl efter rabatten avdragen. På andra kablar var rabatten hela 86% på listpriset.

Baserat på Ahlsells nuvarande listpris 9,90 kr/m exkl så skulle nuvarande pris efter rabatt då bli 1,98 kr inkl. Antag att en återförsäljare vill ha ett påslag på 20%, då skulle med dessa inköpspriser utpriset till konsument kunna vara 2,38 kr/m inkl.

De här online butikerna verkar fortfarande göra en strålande affär. Dock verkar Expressel i ett fall sälja till inköpspris när de tar endast 2 kr/m för FK 2,5 i längder på 20 m.

Är det vanligt att el-firmor kan få upp till 84% rabatt på grossistens listpriser?

Jag undrar eftersom jag vill stämma av uppgifterna jag fått från "min" el-firma. Den el-firma jag anlitar vill ha 4,25 kr/m exkl = 5,31 kr/m inkl för FK 2,5 (0400682).

De har också sagt att jag får deras inköpspris + 20 %. Det skulle i så fall innebära att deras inköpspris skulle vara 3,54 kr/m exkl och att de "endast" skulle ha ca 64% rabatt på Ahlsells listpriser. Firman är "mellanstor". Är detta rimligt - vad säger ni som känner branschen bättre än jag gör?

Oavsett vilket kan jag ju köpa FK 2,5 billigare (som mest för 3,95 kr/m inkl) via en online butik. Brukar el-firmor acceptera att man köper materialet själv - eller är materialpåslaget ett nödvändigt sätt att dryga ut timpengen?

Den här frågan har diskuterats många gånger.

Rabattsatserna brukar kunna vara upp till 80% på vissa produkter. Kopparledare är en av de med störst rabattpotential, men det finns flerprodukter i samma härad. Oftast ligger rabatterna runt 20-80%.

Många elfirmor har valt ett system med (för) låg debitering för tiden vilket man sedan kompenserar med höga materialpriser. Där är det ofta impopulärt med material som inte är köpt genom elfirman. Det finns också de som debiterar en högre timkostnad men där materialet blir billigare (kanske 10-20% påslag på de verkliga priserna de betalade). De har mindre invändningar om allt material inte köps genom dem.

Det är ibland skillnad på material och material i kvalitet. Firmor som har matieral som en signifikant inköpspost är det svårt att veta om de förespråkar en viss lösning för att de tjänar på den eller för att den är bättre.

På företaget såg vi till att ge 100% av våra arbeten till elfirmor med korrekt debitering av material, även om timpriset på pappret var högre. Totalkostnaden blev lägre och det var lättare att ta ställning till olika föreslagna materialval. Kunde vi köpa in matieral billigare hade de inga invändningar.

Phiplex
Du talar om elfirmor med (för) låg timdebitering samt elfirmor med högre (korrekt) timpris.

Vad talar vi om för belopp i kronor och ören? Hur mycket anses idag vara ett för lågt timpris och vad är ett mer korrekt timpris?

Var på skalan skall man placera in 345 kr/tim exkl? Är det för lågt eller är det korrekt (dvs så att ett materialpåslag inte skall behövas för att uppnå normal lönsamhet)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.