4 599 läst · 14 svar
5k läst
14 svar
Granitgolv = jordat uttag?
En god vän till mig hade elektriken hemma för ett tag sedan och när han såg att de hade ett ojordat uttag i ett (torrt) rum med granitgolv slog han en volt. Enligt honom måste det sitta jordade uttag i rum där det ligger granit på golvet pga dess ledande förmåga.
Stämmer detta? Anledningen att jag frågar är att vi avser att lägga ett granitgolv i hallen nu när vi renoverar, och där sitter idag ett stackars ojordat uttag. Måste ett befintligt ojordat uttag bytas till ett jordat dito enligt reglerna i detta fallet?
Jag kommer sannolikt att uppgradera till ett jordat uttag oavsett vilket, men vill lära mig vad reglerna säger. JFB finns om det spelar någon roll i sammanhanget.
Stämmer detta? Anledningen att jag frågar är att vi avser att lägga ett granitgolv i hallen nu när vi renoverar, och där sitter idag ett stackars ojordat uttag. Måste ett befintligt ojordat uttag bytas till ett jordat dito enligt reglerna i detta fallet?
Jag kommer sannolikt att uppgradera till ett jordat uttag oavsett vilket, men vill lära mig vad reglerna säger. JFB finns om det spelar någon roll i sammanhanget.
Föreskrifterna vid denna tidpunkt sa bl.a. att om golvet var isolerande kunde man sätta ojordade uttag annars inte. Då som nu gäller ju att en elinstallation ska uppgraderas för att motsvara de nya förutsättningarna i ett utrymme. Så jag skulle vilja säga att du är tvungen att byta till jordade uttag.
Ja, kan inte den exakta skrivningen men var golvet att betrakta som isolerande i ett torrt utrymme var det ok med ojordat. Dessa ojordade uttag får sitta kvar så länge man inte förandrar något.-MH- skrev:
Med utbytt golv vill jag påstå att uttaget ska jordas. Är det en infälld installation handlar det om att dra fram jordtråd i röret och byta uttaget.
Alternativet är ju att ta bort uttaget om det inte används och parkera kableln.
Var man tveksam skulle man "på den gamla goda tiden" mäta golvets resistans. Då jag själv aldrig utfört mätningen och det snart är en evighet sedan jag fick lära mig kommer jag inte i detalj ihåg mått mm. men man skulle lägga en plåt som var 50 x 50 ? cm på fuktat golv och mäta resistansen mot jord. Så nån lista på olika golvmatr har aldrig förekommet men resistansen mot jord skulle vara uppfyllt för att man skulle få använda ojordade uttag
Om du sätter ett uttag nära en ytterdörr/balkongdörr så ska de vara jordfelsbrytare, eftersom uttaget då anses komma att användas utomhus (med en skarvsladd).Frodda skrev:
Tror dock inte att ett helt uterum räknas som ute? De där kanske är lite olika. Vissa "uterum" är ju nästan som ett vanligt vardagsrum, medans andra bara har en tunn oisolerad glasvägg med stenplattegolv. Vet inte exakt vad reglerna säger här.. Finns säkert någon här som kan gräva fram lämpliga paragrafer. Jag brukar gå på sunt förnuft
Tack alla för era svar! Nu vet jag vad som gäller - nuvarande ojordade uttag skall bytas till ett jordat. I mitt fall är det enkelt gjort då nuvarande uttag matas från en undercentral som sitter vid taket rakt ovanför uttaget
Tyvärr kan jag tänka mig att det finns ganska många som har lagt in granitgolv utan att tänka på detta. Undrar ens om en någorlunda seriös plattläggare vet och/eller informerar sina kunder om detta... gemene man lär i varje fall inte skänka det en tanke.
Är det någon som på rak arm kan nämna en annan golvtyp där man hamnar i samma situation?
Tyvärr kan jag tänka mig att det finns ganska många som har lagt in granitgolv utan att tänka på detta. Undrar ens om en någorlunda seriös plattläggare vet och/eller informerar sina kunder om detta... gemene man lär i varje fall inte skänka det en tanke.
Är det någon som på rak arm kan nämna en annan golvtyp där man hamnar i samma situation?
Samtliga klinker/kakel golv ligger i farozonen. Ligger golvet på tex. en plastmatta som ger golvet isolerande egenskaper som kan verifieras med den "gamla" metoden behöver man, så vitt jag kan förstå, inte montera ett jordat uttag för då har man ju inte ändrat på rummets egenskaper. Så det är som vanligt svårt att ge ett klart besked för "det beror på ......"
Lite kuriosa:
Mamma bor i en bostadsrätt så föreningen hade tagit in nån elkonsult som gick runt i varje lgh för elsäkra huset..Fotografen skrev:
Rrrrr skrev:Om du sätter ett uttag nära en ytterdörr/balkongdörr så ska de vara jordfelsbrytare, eftersom uttaget då anses komma att användas utomhus (med en skarvsladd).
Tror dock inte att ett helt uterum räknas som ute? De där kanske är lite olika. Vissa "uterum" är ju nästan som ett vanligt vardagsrum, medans andra bara har en tunn oisolerad glasvägg med stenplattegolv. Vet inte exakt vad reglerna säger här.. Finns säkert någon här som kan gräva fram lämpliga paragrafer. Jag brukar gå på sunt förnuft
Problemet är att uttaget är inte nytt..fanns där när hon flyttade in o finns fortfarande..
balkongen är helt inglasad..isolerade vägar..dock inte inglasningen
Var därför jag undrade..
men han var tydligen bergsäker.
Han anmärkte ochså på att hon hade två uttag i hallen för nära golvet pga det är klinker + fog
han sa att det är ledande?! aldrig hört för..
Sen ska hon, installera en jfb i proppskåpet för det saknar hon..men det anmärkte jag på
men trots det hävdade denna mannen att en jfg var tvunget att ha på balkongen.
Nya bestämmelser, och det kanske kan stämma då jag inte följer det direkt..
beror helt på när uttaget installerades..
men det skadar inte att montera en jfb...
men det skadar inte att montera en jfb...