6 715 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Elektriker som utför arbete tar över allt ansvar ang alla elinstallationer?
Och jag har för mig att det va ett tragiskt fall för några år sedan där en elektriker gjort ett litet jobb och bara någon liten tid efter denna inkoppling så dog ett barn på grund av en annan felkoppling i huset. Denna gång så fick elekrikern en rejäl tillsägelse att han gått in och jobbat i en farlig anläggning. Detta är ren hörsägen och kan möjligen vara en skröna men vore kul att höra från säkrare håll hur mycke en elekriker måste göra innan han börja göra ett jobb för att säkra upp sin egna arbetsplats.
Fanns det anledning för elektrikern att ana att anläggningen inte var OK finns det väl skäl för en tillsägelse. Men om man bara tex låtit flytta eller installera ett nytt uttag i garaget kan jag inte se att elektrikern har något ansvar för hur det ser ut i sovrummet om den del av anläggningen han arbetat i är OK.
Hur gammalt är huset? Består elinstallationen av gammal tjär-ledning så kan jag definitivt förstå elektrikern! Vi har flera gånger sagt till kunder att antingen måste vi göra om all el eller ingen el alls.. Då tjärledning lätt spricker å förstörs bara man pillar på den. Svårt att bara göra om en liten del av en tjärkabelsinstallation.
Klicka här för att svara