Håller på och planerar för ombyggnaden av köket och har stött på lite elpatrull... Jag skall ha två ugnar som vardera behöver 1X16 A. Problemet är att jag i dagsläget bara har ett 16mm rör från centralen fram till stället dör ugnarna skall sitta. Min första tanke var att dra fram två faser, nolla och jord (2,5 mm2) till en kopplingsdosa och sen fördela till två separata uttag - ett för varje ugn. Detta skulle jag säkra av i centralen med en trefasdvärgbrytare. Någon sa till mig då att detta kan överbelasta nollan (låter konstigt - två separata faser gäller väl för nollan också så att den inte överbelastas??) och att jag istället måste dra två separata enfasgrupper (3G2.5) i separata rör fram till uttagen. Vad gäller?

Nejdå, nollan kommer inte att överbelastas om man gör rätt, d.v.s. använder olika faser.

snaggletooth skrev:
Nejdå, nollan kommer inte att överbelastas om man gör rätt, d.v.s. använder olika faser.
Från samma trefasgrupp, skall man kanske förtydliga. Du kan INTE ta två enfasgrupper från samma fasskena och använda en gemensam nolla.

Och om du gör en tvåfasgrupp, använd en tvåpolig brytare för tydlighetens skull.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.