Uttagslådor som sitter fast installerade med jämna mellan rum. De är sydda 3-5 styck på en matning och i lådorna sitter de säkringar och blandade uttag. De har flänsar och blindade hål som man kan stoppa i förskruvningar och även säkringsplatser lediga men är det ok att mata en vanlig liten normcentral ifrån en sådan uttagslåda.

Nån som vet och har synpunkter?!?!

Mjaäää...blir en slurgig installation om inte annat.
Lite beroende på hur det är gjort skulle det kanske kunna gå att få in i regelverket, men eftersom en elinstallation skall utföras "enligt god elsäkerhetsmässig praxis" skulle jag lägga den på en egen ledning.

Ja, din nya central blir ju en undercentral till uttagslådan (eller uttagscentral som den ibland också kallas) om du säkrar av den där i eller bara parallellkopplar om du väljer att sy vidare, för övrigt kan jag inte se några problem med detta om man gör dom vanliga beräkningarna på t.ex. utlösningsvillkor vid längre ledningar.

...

Redigerat:
snaggletooth skrev:
Ja, din nya central blir ju en undercentral till uttagslådan (eller uttagscentral som den ibland också kallas) om du säkrar av den där i eller bara parallellkopplar om du väljer att sy vidare, för övrigt kan jag inte se några problem med detta om man gör dom vanliga beräkningarna på t.ex. utlösningsvillkor vid längre ledningar.
Nja, de blir inga långa sträckor, handlar om några boxar på ca 10m mellan och ganska nära till stora centralen, och den nya centralen kommer ca 13 meters kabelväg från en av boxarna så ska nog inte vara några bekymmer, valde ändå att att gå med en ny matning från stora centralen eftersom det inte blir mer än 30m kabelväg och vi har lift på plats för att nå upp i taket till kabelstegarna.
Blir bättre så eftersom om man ska in å pula med någon av boxarna så bryter man även den centralen och det känns bättre att undvika det :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.