Ett par bekanta byggde ett 1-plans hus från tillverkare X med tillhörande garage under 2005/2006. Garaget/förrådet är ihopbyggt hed huset. Till garagedelen har man dragit 1st 3-fas grupp, säkrad via 3st 1-poliga automater till en kopplingsdosa, 1 fas används till belysning i och på garaget.

Från dosan har man dragit en 5-ledare ner till ett Vägguttag och använder här 1 fas (samma som belysningen), de 2 andra faserna+nolla är överkopplade och går vidare till 2st värmeelement (230V) som sitter bredvid varandra .

GUL/GRÖN ledare är klippt i kabeln som går från vägguttag, alltså ingen skyddsledare till elementen.

Sen att installationen i garagedelen ser bedrövlig ut är ju en annan femma.

Redigerat:
Att inte elementen är jordade i ett nybyggt garage är definitvt ett regelbrott och faromoment. Förhoppningsvis finns det jordfelsbrytare, men en sådan får inte ersätta skyddsjord utan endast ugöra ett kompletterande skydd.

Som du beskriver det luktar det hela hempul lång väg.

Är garanterat inget hempuleri då det sett ut så sedan huset köptes/byggdes av de som bor där idag. JFB finns såklart eftersom huset är nästan nytt.

Detta är alltså gjort utav en av de större husfirmorna i Sverige och överlämnat till kund i detta skick!

Jag tror att det finns dubbelisolerade radiatorer också. Om et åär en sådan så är det helt OK att inte koppla jord. Nu är de väl inte helt vanliga, och dyrare så det verkar mindre sannolikt att det är sådana som kopplats in. Om den är dubbelsiolerad så skall det finnas en symbol med dubbla kvadrater, den ena innesluten av den andra på radiatorn.

Hade ingen möjlighet att kontrollera om elementen var dubbelisolerade, stod en massa bråte framför dem, men detta skall kollas upp nästa gång jag är där.

I alla händelser är det inte särskilt proffsigt att inte dra fram skyddsjorden, men dom kanske hade slut på kabel..

Finns ju rätt mycket klass II/IP24 radiatorer idag. Inte fel att ha sådana i ett garage kanske. Kolla tex Nobö.

99% av alla nya radiatorer som säljs (på elgrossist iaf) är dubbelisolerade.. Vi sätter i princip nästan aldrig radiatorer som måste jordas.

Där blev min kunskap uppdaterad.

Som elgrossist måste jag instämma, i stort sett alla är dubbelisolerade.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.