17 368 läst ·
18 svar
17k läst
18 svar
LAMPSLADDAR regler???
För att nu gå lite OT, så har såväl förabeten till lagar och domstolspraxis stor betydelse i svensk rättsskipning.Mats Bengtsson skrev:En domstol som dömer ett sådant gränsfall kommer att titta på lagens ord och lagens mening. Men utan ett sådant domstolsfall kan vi inte gissa. Dessutom, Sveriges rättsfall är inte prejudicerande på samma sätt som i många andra länder, så även efter en dom krävs det en lagtext för att vara trygg på tolkningen. --- Mats ---
Vad gäller ellagen erbjuder denna emellertid inga detaljerade regler utan ger regeringen rätt att delegera till en myndighet - Elsäkerhetsverket - att utfärda bindande föreskrifter. Bryter man mot dessa föreskrifter finns det påföljder i Förvaltningslagen.
Därför finns det såvitt jag förstår inte mycket utrymme för tolkningar, förutom de som Eläskerhetsverket självt står för. Det är upp till polis och åklagare att lagföra brott mot ellagen. Detta verkar sedan inte vara speciellt vanligt, såtillvida det inte sker en allvarlig olycka.
Vad gäller lagar och regler i allmänhet, så är jag av den bestämda uppfattningen att dessa måste uppfattas som rimliga och dessutom kunna upprätthållas på ett effektivt sätt. Annars luckras rättsmedvetandet upp.
Förbud att sätta några nylonklammer runt en lampsladd uppfyller enligt min mening inte dessa fundamental krav.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Jag är av uppfattningen att det är okej att klamra anslutningskabel så länge som uttaget inte är blockerat. Undantaget är gummikabel som inte tål att klamras, däremot är buntband i undantagsfall okej.
Flera moderna armaturer för fast installation levereras med typ 1,8m SKX-anslutningskabel. Elsäkerhetsverket har mig veterligen inga invändningar mot dessa armaturer.
Däremot vet jag att en grenkontakt med kabeldiam 1,0kvmm inte för förgrenas till ytterligare förlängningskablar. Grendosor med 0,75kvmm får inte längre säljas. Här gäller alltså utlösningsvillkoret som går att läsa om i Elföreskrifterna.
Flera moderna armaturer för fast installation levereras med typ 1,8m SKX-anslutningskabel. Elsäkerhetsverket har mig veterligen inga invändningar mot dessa armaturer.
Däremot vet jag att en grenkontakt med kabeldiam 1,0kvmm inte för förgrenas till ytterligare förlängningskablar. Grendosor med 0,75kvmm får inte längre säljas. Här gäller alltså utlösningsvillkoret som går att läsa om i Elföreskrifterna.
Det finns en väldigt viktig punkt här "utfärda gällande föreskrifter". Såg att robertdigital har skickat mail för att se om det finns en utfärdad föreskrift som kan refereras till för icke fasta anläggningar.mycke_nu skrev:För att nu gå lite OT, så har såväl förabeten till lagar och domstolspraxis stor betydelse i svensk rättsskipning.
Vad gäller ellagen erbjuder denna emellertid inga detaljerade regler utan ger regeringen rätt att delegera till en myndighet - Elsäkerhetsverket - att utfärda bindande föreskrifter. Bryter man mot dessa föreskrifter finns det påföljder i Förvaltningslagen.
Därför finns det såvitt jag förstår inte mycket utrymme för tolkningar, förutom de som Eläskerhetsverket självt står för. Det är upp till polis och åklagare att lagföra brott mot ellagen. Detta verkar sedan inte vara speciellt vanligt, såtillvida det inte sker en allvarlig olycka.
Vad gäller lagar och regler i allmänhet, så är jag av den bestämda uppfattningen att dessa måste uppfattas som rimliga och dessutom kunna upprätthållas på ett effektivt sätt. Annars luckras rättsmedvetandet upp.
Förbud att sätta några nylonklammer runt en lampsladd uppfyller enligt min mening inte dessa fundamental krav.
Observera ordförbistringen som råder i diskussionen nu igen, det vill säga när det refereras till "klamras fast" och "lämpliga och olämpliga för fast anläggning" så har vi lämnat den ursprungliga frågan om att fästa apparatsladd med enkla klamrar av den typ som kan köpas på konsum, ica, ... och börjat diskutera fasta anläggningar klamrade med riktiga klmarar igen. Två olika frågor, två olika uppsätntingar av regler.
--- Mats ---
Vill bara påpeka att det är skillnad mellan kabellister och kabellister, att gömma kabel i lister (kabelgömmor) som man kan och som är avsedd för att öppna och stänga utan verktyg är ok (om man bara ser till att ledningarna inte belastas så att värme uppstår). I kabellister/kanaler som man använder eller är avsedd för verktyg för att öppna/stänga är det inte tillåtet med "sladdar"
Klicka här för att svara