en vanlig plint blir nog för klent, jag hade ca 100kg betong i hålet där jag ställde ner min elstolpe, grävde en meter djupt och fyllde halva hålet med betong och resten med jord., ca 5 meter hög var den.
och jag provade att svaja på den och den sitter stumt!

Hade du först en belysningsstolpe-plint och sen 100 kg betong utöver plinten? Huh, det verkar mycket....! Men då var det en stålrörsstolpe? Har du någon aning om hur tung din stolpe var?

Börjar också tycka att min plint verkar klen, men jag hoppas jag ska klara mig med lite mindre än du hade....

nej ingen färdig plint, grävde ett meterdjupt hål och ställde ner en vanlig rund trästolpe, från en 10kv ledning, den är väl runt 25cm i diameter i botten, så kapade jag av 2 meter i toppen där isolatorerna satt.
den var såpass tung att vi fick va 3 man för att få in den i hålet och resa upp den. mär den väl var uppre så hade jag 3 spännband som jag fixerade den med i några träd runtomkring, sen i med 100kg betong i hålet och låta det bränna över natten, sen fyllde jag igen resten med jord och nu sitter den som berget. har en kvicksilverarmatur från jula i toppen.

Aha, då förstår jag, det verkar vettigare, det andra lät lite overkill... :) Drog du kabeln bara upp längs stolpen då eller kom den luft-ledes?

Men vad tror du om att gräva ett större hål, ner med vanlig plint och så gjuta extra runt den? Kan inte ha så stor dimension som telestolpe-typen och att gjuta mindre stolpe rätt ner blir nog inte så bra. Hade varit bra med distans mellan mark o stolpe av fuktanledningar....

Hur stor yta blir bra belyst med din Jula-armatur?

jag funderade på att sätta armaturen i en stolpe jag redan har på tomten där matningen till garaget går (blanktråd) och koppla in med eget skymningsrelä&säkring, men det hade blivit lite dumt så jag satte en egen stolpe ungefär 10 meter därifrån för att få ljuset där jag ville ha det, och då gick jag med en EKLK från garaget genom marken och klamrade den hela vägen på stolpen, i marken ligger den i 25mm vattenledningsslang och denna slang går upp 1,5 meter upp på stolpen för att skydda kabeln mot mekanisk åverkan, man kan av estetiska skäl sätta en U-formad skyddsplåt istället men det här syntes inte så jag drog upp slangen istället.
armaturen jag köpte är faktiskt väldigt snygg, kostade bara 299kr!! en vit oval grej med klarglaskåpa.
den lyser upp precis som en gatulykta, fast denna är ju ny och har en bra reflektor så det lyser ju bra mycket bättre än en sån där "byahatt" dessutom sitter den inte lika högt som en gatulampa heller. om jag ställer bilen under och öppnar huven så har jag hyfsat bra belysning om man ska göra nåt enklare.
tror jag har läst nånstans att en 125w HG lampa motsvarar 7-800w glödljus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.