jag har då inga större problem med att jfb löser för installationer utomhus (eller inomhus)
en eller två gånger har den brutit för att en skarvsladd med förgrening legat ute i regnet. utomhusgrupperna bör man försöka att inte lägga på samma jfb som tex värmen i huset

Mikael_L
Oavsett vad jag nu skrev tidiagre så kommer jag också sätta utomhusuttagen på egen JFB.

Men jag reagerar på att så många förutsätter en massa problem med utrustningen utomhus, och jag vill påstå att det endast är med fel utrustning, fel användning eller felaktig montage som man får problem.

Men själv kommer jag garanterat då och då glömma en skarvsladd ute på gräsmattan inkopplad på uttaget i fasaden. När det sen regnar under natten så ... :rolleyes:
(dvs fel utrustning / fel användning :cool: )

Flest jordfel tycker jag uppstår i utomhuselen, speciellt infravärmare, vägguttag, strömbrytare, lampor och kopplingsdosor. Även om dom är rätt monterade så tar sej fukten in. Elektrikern kopplar lätt bort jordfelet i centralen genom att bryta från nollan och fasen så att det går att återställa jordfelsbrytaren. Jag menar att som "ickeelektriker" så kan man ju bryta från jordfelet själv genom att ha 2-polig brytning (nollan-fas) i strömbrytarna för objekten utomhus. Blir ju billigare än att ha en jordfelsbrytare på varje objekt och därmed behöver man inte ringa akut efter elektrikern. Finns även 2-poliga automatsäkringar som man kan ha att bryta nollan samtidigt med fasen.

Ställer in mig i kön också.
Allt läcker mot jord iom att alla matrial leder mer eller mindre bra, fukt ovanpå förbättrar ju ledningsegenskaperna så att kunna isolera bort den delen av anläggningen är klokt ur ett driftsperspektiv

dräneringshål brukar finnas att peta upp i tex ip44 uttagen, finns det inte i någon elgrej jag monterar ute brukar jag borra ett litet i botten för att vattnet ska kunna rinna ut, samt att "alltid" gå in med kablarna i botten eller ev. sidorna, aldrig uppe och göra en liten "droppnäseböj" vid sidoinföring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.