Byggahus.se

Dra jord till uttag

1. S
    Medlem Nivå 1
    Vi renoverar för närvarande ett sovrum i huset och i samband med det kommer jag att byta eluttagen i rummet. Idag är uttagen ojordade, vilket väl är i enlighet med standard då huset byggdes 1973. Dock finns en jordad el-radiator i rummet och jag har sett att det även passerar en jordkabel i dosan för taklampan.

Min tanke är att i samband med renoveringen även dra fram en jordkabel till eluttagen. Jag antar att jag då får söka mig bakåt i rören tills jag hittar jord att ansluta till, kanske hela vägen till centralen, och därifrån dra en gul/grön kabel av samma dimension som fas- och nollkabel. På sikt ska vi renovera samtliga rum i huset och jag har tänkt mig att parallellt byta uttag och dra fram jord, så att till sist samtliga uttag i huset är jordade. Uttag i kök och utomhus är ju naturligtvis redan jordade.

Min fråga är dock: Finns det egentligen några starka elsäkerhetsskäl till att göra detta, eller är det i stort sett onödigt arbete? Finns det några risker (bortsett från den risk som uppkommer om jag inte skulle låta en behörig elektriker utföra arbetet) med att dra fram jord så som jag har tänkt mig, är det olämpligt av någon orsak och skulle det kunna föra med sig behov av ytterligare arbete / utgifter utöver själva kabeldragningen?

2. M
    Medlem Nivå 2
    Jordat är helt klart att föredra då du skyddar dig mot jordfel oxå. Tänk på att hela rummet måste jordas, takdosor m.m.

3. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Med tanke på att den isolerade miljön i rummet är förstörd p.g.a. radiatorn så är det ingen dum idé att byta till jordade uttag (höjer säkerhetsnivån om man säger så)

4. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Samtidigt, vilka apparater i sovrummet är skyddsjordade? Dubbelisolering är väldigt poppis på klockradio, sänglampor och mobilladdare.

Inte för att jag mot jordat, bara en allmän reflektion.

Gör man en större renovering så är det krav på att följa senaste standard.

Protte

5. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Många brukar väl ha TV på sovrummet, och nyare platta modeller är jordade (min är det iaf).

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Skyddsjordning är väl inte fel, men JFB höjer personskyddet i bostaden mycket mer.

Börjar ni tycka det är dags med nya uttag så är det väl helt klart lika bra att gå på jordat.

Ett problem som kan uppstå är att det kan ta slut anslutnignar på skyddsjordskenan i centralen.

7. F
    Medlem Nivå 4
    Du får inte ta jord från vilken grupp som helst.
    Jordkabeln måste tillhöra samma grupp som uttagen.
    Så jag antar att eftersom det nu är ojordat så måste du dra nya jordkablar från centralen till respektive grupper.

8. X
    Medlem Nivå 1
    Om jag har fattat rätt: om du har en grupp som "innehåller jord" så kan du alltså dra ytterligare en jordkabel (från väggdosan) till ett uttag (som ingår i samma grupp) som är ojordat för att få det jordat. Det finns ingen risk att jorden blir "överbelastad" eller liknande???

9. pefo
    Medlem Nivå 10
    Nej det är ingen risk att den blir 'överbelastad'. Skälet till att jorden måste tas från rätt grupp är att man inte av misstag skall kunna koppla loss jorden i tex ett uttag om man kopplar ur den grupp som man 'lånat' jord ifrån. Då har man helt plötsligt ett jordat uttag som inte är jordat.

10. X
    Medlem Nivå 1
    Finns det någon apparat för att "mäta" om jorden är inkopplad?

11. F
    Medlem Nivå 4
    Kontinuitetsmätare, eller summer, koppla till sann jord och jordblecket i uttaget.

12. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Visst; du kan köpa en enkel liten grejj som visar med "lampor" om uttaget är kopplat rätt (exv: 50249 på Kjell och Co för 79:). Just den är inte perfekt (se tidigare tråd om JFB test) men för att hitta enkla felkopplingar av typen "jord fattas" så duger den alldeles utmärkt.

13. E
    Medlem · Nivå 23
    Det som är viktigt är att man mäter med en typ av "instrument" som INTE ringer eller lyser om motståndet skulle överstiga 2-3 ohm så en ohmmeter duger inte däremot en summer för lågresistans kontinuitetstest